AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.370

Hur sätta fast luftbälgens "andra del"? M60B40

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Hej
Nu måste jag skriva ett inlägg jag länge dragit mig för och be om hjälp med en förmodat riktigt simpel grej. I samband med att jag såg över ventilkåpspackningen på min 540 (m60b40) för ett tag sedan var jag tvungen att flytta luftbälgen och lite annat för att komma åt. Grejen är att så fort jag petade på den så lossnade röret mellan luftmängdmätaren och insuget, innan jag hann se hur det satt ihop. Hur jag än försöker lyckas jag inte sätta ihop det igen. Det är alltså de här delarna jag kämpar med:
Länk

Främst är det alltså nr2 och nr4 som ska kombineras med insuget men jag får det inte att passa. Hur ska det sitta? Jag känner mig ungefär lika dum som killarna i det här klippet just nu; det är bara tre grejer som ska kombineras men lik förbannat begriper jag inte hur!

Länk

Struntar jag i del nr4 går det att fästa nr2 vid insuget så det inte glappar, men den ska ju uppenbarligen vara där. Och visst, när tomgångsregulatorn (nr9) väl sitter i sitt gummifäste bidrar den till att hålla allt på plats och plastkåpan över motorn kanske också hjälper till, men det måste väl gå att spänna åt det hela ordentligt så man är säker på att det inte sipprar in luft någonstans?

Jag har prövat diverse olika kombinationer nu men det blir alltid som för killarna i länk nummer två, inte riktigt bra. :)

Hoppas det finns någon därute med en IQ över 35 som kan hjälpa mig. Ursäkta en lång text och ifall jag använt fel namn på delarna, hoppas ni förstår mig ändå. :)
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

Det ska inte vara något större broblem att sätta ihop insugs
röret från luftburken?förstår inte vad som orsakar broblemet.
Man trycker på samtidigt liksom,ringen måste du ha kvar.
Jag hadde min bort förra helgen vid byte av termostat sen satt jag enkelt
tillbaka insugsröret inga problem.
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Tack för ditt svar TNK
Grejen är väl att hur jag än sätter ringen så går det inte att sätta ihop allt så länge den är med, det passar helt enkelt inte. Ska den sitta inne i röret, runt röret eller vad? Jag har prövat alla kombinationer jag kommer på men inget funkar. Sliter mitt eget hår snart...

Var ute och försökte lite mer nu, utan framgång. Men lade märke till att det sitter en gummiring runt själva insuget också, som inte finns med på denna bild iaf.
Länk

Den är inte likadan som den första gummiringen så det är ingen som råkat sätta dubbelt iaf. Men den kanske ändå inte ska vara där. Har du ASC på din bil förresten TNK? I så fall ser det ju inte likadant ut på våra.
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

Öhhh märkligt det sitter en liten ring i tomgångs motor samt
i det större insugs röret.Sätt i dom i röret smörj med litiumfett.
tryck på samtidigt.Du har ju tagit bort röret en gång så det
värkar konstigt att det inte funkar nu.Är/har ringen blivit
defekt?På skissen så är det nr4 o nr6 som du sätter i insugs
röret.
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
ASC är det antisladd? för då har jag inte det.
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Så jag sätter alltså ringen i insugsröret och utstickande del (av ringen) ska läggas runt själva insugsöppningen (stora hålet på den här bilden Länk ) eller vad man ska säga? Har jag förstått det rätt då?

Hur som helst har jag hittat lite bilder på hur tomgångsmotorn ska sitta ( Länk ) och den satt ju inte rätt från början, utan för långt ut. Jag ska nog beställa nya o-ringar och pröva allt igen sen.

ASC = Automatic Stability Control = Antispinn
ASC+T = ASC+Traction = Antisladd

Snikutrustad bil som man har saknar den ju både och... =)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Du har ju insugsröret, den svarta kröken mellan spjäll och LMM. Sen har du två gummiringar, en i varje ände. Lättast för mig har varit att trä på gummiringarna på spjället resp LMM för att sedan trä på insuget i vardera ände.

Det är inte svårare än så! :P Smörj skiten lite om det känns lite tjockt.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det ska förövrigt inte va några utstickande delar? Gummiringarna ska inte synas alls när allt är monterat.
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

Om LMM varit bortmonterad så se till att den hamnar åt
rätt håll.
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Japmax kom med ledtråden som löste det hela. Gummiringen skulle inte vara där ö h t, det var därför den stack ut. Den skulle istället sitta mellan plaströret och LMM-delen. Verkstan som hållit på med det där innan måste alltså ha tryckt på två ringar, varav en i fel storlek mellan röret och "Throttle housing" (antar att det heter spjällhus och inte insug). Förklarar ju varför det lossnade så fort jag petade på det. Nu ska jag bara skaffa nya gummiringar så blir det ihopsättning sen. Man kanske kan få ut bilen innan sommaren kommer! =)

Förbannar dock den dag jag lämnade bilen till M*k*n*m*n! Men man har ju fått lära sig en del av det...
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Tack för er hjälp föresten!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.