AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.369

Vågar man köra på H-däck?

Ni
966
Nip
320i-04
De är både billigare och tystare. Helt i min smak.

Har hittat några som är rejtade 9/10 för buller, och de är H-däck. Goodyear Excellence har det också som V-däck men är förmodligen ännu tystare som H-variant.

Men börjar dessa däck wobbla eller uppföra sig konstigt tidigare än 210 km/tim?

Vad säger folket?
Är det körstil som räknas, eller är det bilens maxhastighet?

Några som har erfarenheter?

Tack.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
körde 225 50 16 h däck på min å då gick korden efter en tur mot 210-220 km/h..

dock tror jag maxhastighet på dem var 190km/h så ja fick väll skylla mig själv. inget annat som va konstigt med dem varken före eller efter mer än att de slet mitten som tusan efter vansinnesfärden då..

BMW ownz
Ni
966
Nip
320i-04
Tack.

H skall väl vara 210 km/h.

Bilen är specad av BMW 226 km/h topphastighet.

Har själv aldrig kört över 150 i snitt någon timme eller så. Haft körkort i 40år nu så man har inte bråttom till graven längre sas.

Men inget fanns i typgodkännande om krav på däck när däckfirman koillade.

Man kan väl gissa att H blir sämre ekonomi om de är mjukare.

Det man funderar över är om de uppför sig sämre än höghastighetsdäcken i kriitisk situation.

Det skiljer 160 kr/däck i pris också till H:s fördel.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ja de va 4 år sen jag hade dessa däck så jag kan ha glömt de mesta. bytte massa prylar under huven också, så några trovärdiga siffror på förbrukning har jag inte heller. sen va man ju ganska gasglad och de slets då bra fort också. stod på bromsen rätt ofta. därför jag fick ett ganska jämt slitage på alla 4 tror ja.

kan bara säga att v-däcken jag köpte efter dessa lät betydligt mer.

vet inte hur de uppför sig i kritiska lägen då jag aldrig va med om nått sådant mer än blöt asfalt och 4 nästan släta däck. 90 i en kurva kändes knappt att den börja ställa ut så man reagera inte förens man såg att man började slicka mitten mä lite knepig vinkel på hela bilen i förhållande vart den va påväg. då vakna ja till :)

kan tänka mig att bromssträcka på blött eller grus va lite sämre. men minns inte helt om de va rätt..

BMW ownz
E3
1.828
E36
USA bilar
Ska du köra lagligt måste du ha V på din bil Nip
Ni
966
Nip
320i-04
@E36 - Det stod inget på typbeviset om speciella krav?
Verkstan fick bilnumret och kollade.

Skulle bilbesiktningen protestera menar du?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
nu ska jag inte vara den som är den, men SPB kollar väll bara mönsterdjupet?

BMW ownz
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Nu är det inte min plånbok men om det bara skiljer 640 spänn totalt skulle jag välja det högre specade däcket. För att vara på den säkra sidan sas.

Vet inte om det är sant men jag tror mig ha läst har på forumet, och kanske även på nåt annat ställe, att man inte får ha däck som inte klarar bilens angivna topphastighet.

Även om du inte skyndar fram kan någon som lånar bilem av dig eller den dag du säljer den göra det och då måste grejorna tåla att brukas fullt ut.

Niklas

Fransosen
Ni
966
Nip
320i-04
@Fransosen: Det är inte bara pengarna, det är ju lite mindre buller också - det är viktigast och hela orsaken att jag byter däck i förtid.

Men är det olagligt så är det inget snack vad man väljer.

Å andra sidan är det inte lagligt att köra fortare än 130 någonstans i sverige.

Polisen stoppar dig och säger:
- Dina däck funkar bara till 210 km/h. Det här var inte bra!

Hur skall man tänka?

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tror att underlaget spelar större roll för det totala ljudet än klassningen. Hur stor kan skillnaden vara mellan H och V?? Däcket är ju i princip samma, mönstret likadant.

Polisen kommer inte att kolla klassningen om dom stannar dig, dom kanske kollar mönsterdjupet, det är allt. Dom funderar mer på hastighet och alkohol. Sällan dom bryr sig om bilen som sådan.

Enda gången det kanske kan bli en diskussion är om ditt försäkringsbolag börjar krångla vid en olycka. Men det är nog ganska ovanligt.

Själv resonerar som så att däcken är det enda som håller kvar bilen på vägen och då ska det vara bästa prylarna. Kvalitetsdäck är en självklarhet. Hastighetsklassningen ska vara anpassad till bilens topphastighet, även om vi som du säger inte får köra mer än 120. När jag köper däck blir det samma sort som bilen kom med, då jag tror att BMW vet bättre än jag vad som blir bra. Jag har ZR-klassade däck på mina t ex även om bilarna stannar vid 250.

Med så liten prisskillnad och en försumbar skillnad i ljud skulle jag välja V-däcket. Tror personligen inte nån av oss kan höra skillnad ljudmässigt mellan H och V :-)

Niklas

Fransosen
Ni
966
Nip
320i-04
@Fransosen: Tack för kommentaren.

Klart att underlaget bestämmer, men på respektive har ju däcken avgörande betydelse.

Kompforten är väldigt stor del av känslan att åka. Tror absolut jag hör skillnad på H och V.

Det är väl det där med uppförande i kritisk situation man tänker på.
Hur dum får man bli, typ???? ;)

Folket på däckfirmor är ju som folket på banker - de ger råd men är egentligen säljare. Mer pengar=mer förtjänst.

Hittat bara två däck som rejtas 9/10:

KUMHO Solus KH17 som är ett H-däck.
Länk
Goodyear EXcellence
Länk

Såg kommentar från kille med GY att de var tysta som nya, men blev märkbart sämre med slitaget.

Dom jag kör på nu Yokohama C-drive är rejtade 8(buller).
Får se om jag kör på nuvarande de säsonger till de varar.

Tack alla som bidrog :)
E3
1.828
E36
USA bilar
Nip: Eftersom din bil är helfordonsgodkänd så är grundregeln att du ska ha däck med samma hast.index som bilen är typad med, MEN vi har ett nationellt undantag i sverige som säger att däcken ska klara fordonets högsta konstruktiva hastighet, i ditt fall 226km/h och H däck är godkända för 210, mao krävs V däck godkända för 240km/h

SBP kollar inte hastindex, de ska bara se till att du har lagliga däck, dvs ing askador och minst 1,6 mm mönsterdjup, det är därför du kan besiktiga med dubbdäck på sommaren, eller sommardäck på vintern, då har du felaktiga däck, men det är en polisiär fråga.
Polisen KAN reagera på hastindex vid enb flygande, dock inte vid vanlig trfikkontroll, MEN försäkrindsbolagen är de som fått upp ögonen för detta
Ni
966
Nip
320i-04
@E36: Om försäkringsbolag skulle kunna hänvisa till att bilen inte uppfyller hastighetsindex låter ju lite läbbigt.

Tror jag skall ta ett snack med försäkringsbolaget om detta.

Förnuftmässigt skall det vara betydelselöst om bilen inte framförts över däckens hastighetsindex, men det vet man ju hur försäkringsbolag letar i paragrafer för att neka ersättning.

Tack.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Här finns reglerna som gäller för däck:
Länk

Ni
966
Nip
320i-04
@Steifan: Tack, det undanröjde alla tvivel.

H-däck är därmed olagligt - på 320i E46 i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.