AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.218

F30 handsfree och smartphone via USB? Vilka options?

Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Nu har jag letat och försökt begripa, men någon här kanske kan förklara eller peka på ett inlägg om blåtandsalternativen, USB och handsfree i en F30:a?

BMW skriver om "SA 6FL, 6NH, 6NK, 6NL" på sin blåtandssida.

I konfiguratorn finns "musikgränssnitt för smartphones", "bluetoothförberedelse", "bluetoothförberedelse professional med USB" och "BMW online" som inte ens tycks kosta något eller kräva "Internetförberedelse".

Är mik etc standardmonterat i F30? (Antar att samma regler som E90 gäller) Högtalarintegrationen också standard?

Skillnaden mellan blåtand och blåtand prof är bara att den senare har USB också?

Jag skulle vilja ha handsfree via blåtand för min iPhone, en USB-ingång som även den kan ta emot musiken från iPhone (gärna styra den också) utan att AUX-in används samt USB för att ta in musik via sticka om jag inte använder iPhonen för musik.

Men jag fattar inte vad jag ska välja i konfiguratorn!?!?
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
"Jag skulle vilja ha handsfree via blåtand för min iPhone, en USB-ingång som även den kan ta emot musiken från iPhone (gärna styra den också) utan att AUX-in används samt USB för att ta in musik via sticka om jag inte använder iPhonen för musik."

Då ska du ha
ZVA
6NF
6NK (6NF kräver 6NK)

Kan du tänka dig att strunta i
a) att kunna sätta telefonen i en docka (som kostar 1700kr extra) och
b) inte kunna spela musik från fånen och stickan samtidigt

så kan du skippa 6NF+6NK och koppla fånen direkt i USB-uttaget.

Mi
1.167
Micleg
Tackar!

Så med ZVA, Comfort drive-paketet, kan jag få handsfree via automatisk blåtandskoppling och musikspelning om jag väljer USB som ingång?

Jag var inte säker på att USB ens följde med ZVA eftersom det bara nämns ihop med 6NK.

Om jag har en sticka i USB-ingången kommer jag även med 6NF och 6NK tvingas strömma musiken från telefonen via blåtand (lägre kvalitet) eller får jag ytterligare en "fin" ingång till stereon då? Förutsatt att jag sätter telefonen i BMW:s docka? (USB är ju upptagen av stickan.)

Vad kan 6NK göra på egen hand? Eller är det så att jag som minimum ska välja ZVA+6NK så jag får blåtands-hf och USB? (reprisfråga)

Tusen tack för svaren!
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
"Om jag har en sticka i USB-ingången kommer jag även med 6NF och 6NK tvingas strömma musiken från telefonen via blåtand (lägre kvalitet) eller får jag ytterligare en "fin" ingång till stereon då? Förutsatt att jag sätter telefonen i BMW:s docka? (USB är ju upptagen av stickan.)"

Med 6NK+6NF kan du spela musiken när telefonen sitter i hållaren, med en "finingång" genom dockan, samtidigt som du kan välja i USB-stickan genom idriven. Så funkar det ivf i F11, och jag är 99,9% säker på att alla senare BMW har samma systemlayout.

6Nk har jag inte riktigt fattat meningen med, förrutom att den optionen möjliggör telefondockan, och därmed 6NF.

"Eller är det så att jag som minimum ska välja ZVA+6NK så jag får blåtands-hf och USB? (reprisfråga)"

Med endast ZVA (som jag aldrig någonsin skulle beställt en F20/F30 utan) får du BT för telefonerandet, och även USB för laddning/musiköverföring från telefonen/ipod/sticka etc. Dock självklart bara en enhet åt gången, då det endast är ett USB-uttag. Så om du vill lyssna från stickan istället så missar du laddningen av telefonen. När du har 6NF+6NK så kan du låta allt vara inkopplat, och göra valet i idriven istället.
Sen vet jag inte om telefonboken och andra kringfunktioner i idriven är mer avancerad iom 6NK, har svårt att tro det, men det borde en säljare kunna svara på.

Mi
1.167
Micleg
Glasklart! Tack!
Mi
1.167
Micleg
Den här blåtandssoppan måste vara den största misär BMW åstadkommit informationsmässigt.

När jag nu åter kollat lite engelska trådar tycks det som att 6NK krävs för att kunna strömma musik/ljud via BT. Möjligen krävs det även för cover art mm.

6NH är standard och ger handsfree samt rudimentär hantering av musik via USB-kabeln.

Dock vet jag inte om 6NF ger något annat än möjligheten till docka (som måste köpas separat).

Vet någon något om "BMW Online", option S0615? Gratis enligt konfiguratorn men den lär ju kräva Internetkoppling. Kräver dock inget extra enligt konfig.
Mi
1.167
Micleg
6NK tycks vara krav för att streama musik/audio över blåtand. Det ger även mer avancerad USB som tillåter att Apples egna kabel i stället för BMW:s Y-kabel används. Det är i alla fall vad jag tror just nu. SKulle inte våga beställa utan 6NK i dagsläget.

Länk
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Har inget att tillägga, ville bara säga att det är bra att du orkar reda ut begreppen! :) Har inte gett mig in i djungeln än, men tycker det är allmänt dålig info när man försöker få fram vad man behöver/vill ha. Därför är det tacksamt med en tråd som denna.
Mi
1.167
Micleg
Nu med F31:an är Smartphone integration 6NF nere i 1000 kr. Kanske dags att beställa den med för att vara helgarderad om man skulle ångra sig framgent och vilja ploppa ner telefonen mellan stolarna.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Om man parkerar relativt nära där man bor så kan man ju montera en iPod touch 64 GB i dockan och kopiera musik till den från datorn utan att behöva ta ur och tillbaka usb minnet.
Ni
37
NiFE_
BMW 318da x 2014
För att röra till det ännu lite, här finns lite olika alternativ på dockningsvaggor :)

Länk
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Tänk på att dessa ¨vaggor¨ inte passar till nya Iphone 5! De har ändrat kontakten på den så alla tidigare tillbehör inte passar längre! Blir ett j*vla bytande då man måste ha ny vagga till varje ny telefon... Mvh
Passo222: iPhone 5 är även fysiskt större än föregångaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.