AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.813

BMW GT - snygg eller ful?

Sida 3 av 4
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Ja,3.0 har 535 306hk/400nm

Länk

och från 2011 är det N55,som ersätter gamla N54

Nya N55 Motorn..väger 30kg mindre än föregångaren N54.Exakt samma hk & nm men N55 är gjord i aluminium

Föregångaren*N54* har dubbelturbo

N55 även "kallad "Twin Power Turbo".
Inte längre dubbelturbo alltså som på föregångaren N54, utan dubbla skovelhjul på avgassidorna för extra snabb respons.
Liksom tidigare levererar den 3.0 liter stora sexcylindriga motorn 306 friska hästkrafter och 400 Newtonmeter.
Men tack vare den nya konstruktionen har närmare 30 kilo kunnat bantas bort, bara från motorn.
Verdi
Som sagt, gillar att man i praktiken får en 7-serie, fast med bättre bagage och ställbart baksäte. Och det till, i det här fallet iaf, ett pris som är lägre än motsvarande F11.
Någon som vet om BMW kört kampanj på GT? Tycker mig se ett par stycken varje dag numera, tidigare såg man knappt en enda. De flesta är 530d.
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Ser flera hundra trista F1x:or varje vecka utan kampanjer. Vi och BMW tycker iofs det är roligast med resten av världens kommentarer om huruvida F07 är ful eller snygg. Vem förutom Svenne vill ha något som alla andra har?
SÅ du menar att du är lite mer värd än "Svenne", för du har ju din bil?
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Jag är en vanlig svenne. Skulle aldrig kunna ha varken GT eller X6 som drömbil, tycker dom är groteskt fula. Har inte råd att köpa någon av dessa bilar, har jag då dålig smak på grund av detta?

"You can call me Bon"
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Många ryssar har väldigt gott om pengar, vilket går hand i hand med deras fantastiska känsla för stil och finess.

"You can call me Bon"
Verdi
Du ska nog inte säga nåt Lasse. ;-)

Nu kommer en liten off topic rant.

Men allvarligt talat är det en rätt trist utveckling i Sverige. Förr vara det gott nog att ha det som "alla andra" med Volvo kombi, husvagnssemester, villa och Dallas på TV. Eller så är det bara jag som luras av min uppväxt fjärran från DN Kulturs föreställningsvärld.

Nu ska allting vara så jävla speciellt. Såg på Pluras kök igår och mitt speciella lilla hatobjekt Flippin' Burgers var med. Till och med en sån enkel och opretentiös grej som hamburgare lyckas man göra till något märkvärdigt som inte pöbeln förstår.

Sen ska allt folkligt förnedras och förlöjligas. Campingsemestrar, östersjökryssningar, semester på Kanarieöarna, Ullared, dansbanor i skogen... Säkert 4 av 5 av de människor som är på såna ställen är fullt normala men de filmar bara de vulgära, feta och udda/efterblivna och säger, indirekt, kolla vad dålig smak "svensson" i arbetarklassen har. Haha. Inte konstigt att ingen vill se sig själv som en svenne i ett sånt klimat...

End of rant.
Verdi
Ronald Belford Scott, Den GT jag länkar till är iaf billigare än en ny V70. :)
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Ok då jag kanske kan köpa en, men kommer aldrig inträffa.

"You can call me Bon"
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Både BMW och Audi får mycket kritik för att designen blir allt mer utslätad och modellerna sinsemellan blir allt mer lika. Med det i åtanke tycker jag det är helt rätt av BMW att ta risker och försöka med ny formgivning. Vilket både X6 och GT är exempel på. Min personliga åsikt är att X6 är grotesk. GTn växer i mina ögon och jag gillar den mer och mer.
Verdi
Ronald, Förstår inte varför. Den är visserligen inte särskilt snygg. Men vad gör det? Den verkar enormt komfortabel och praktisk. Skjuter man fram baksätet så långt det går har man 590 liters bagageutrymme, vilket faktiskt är mer än i F11. Och när man inte packar så mycket kan man skjuta tillbaka baksätet och få kunglig komfort.

Hade den varit snygg också så hade jag inte haft råd att köpa den. :-)
Verdi: jag vet att jag brukar retas ibland, men det är alltid med glimten i ögat - det försäkrar jag. Jag ser absolut inte ner på folk bara för att de inte har egen tennisbana eller pool i källaren (nu skojar jag igen! -- jag har INTE det ;) :)

Men jag håller med dig i sak - jag stör mig på den förmätet pretentiösa attityden som vissa - helt normala, "vanliga" människor har att bara för att de köper en BMW så inbillar de sig att de är lite "bättre", märkvärdigare än andra helt plötsligt.

Jag tror det har med tiden att göra - folk sitter hemma i soffan i sin murriga lägenhet och flyr verkligheten, drömmer sig att vara någon annan, någon mer spännande. Och tror sig kunna bli en roligare, mer populär person genom att KÖPA sig saker. Det är praktiskt också, för då slipper man det verkligt jobbiga - att kika på sig själv.

Det är tur att man är så jäkla perfekt själv! (inte) :)
Jag tycker GT är brutalt ful på utsidan, men väldigt fin inuti.

Jag antar att den inte sålt så bra - den är för udda tror jag - men vad får man ge för en ett eller två år gammal? Nya 7-serien (F01) säljer väl ännu sämre - jag har aldrig sett någon i Tokholm - eller så är de så anonyma att man tror det är en stor Citroen C5 man ser. :)

Jag gillar bekväma bilar som är verkligt fina inuti, och det är ju GT:n - ful eller ej.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag ser nya 7 serien överallt.
2 av mina grannar på jobbet har en, inget ovanligt alls.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag kan inte förstå baksätesargumentet för GT. Jag har inte privatchaufför och min 1-åring som sitter där betalar definitivt inte några bilkostnader, det gör jag som sitter bakom ratten ;)

Förstår verkligen inte GTn. Jag tycker den är alldeles för ful och det verkar som att många med mig gör det eftersom den säljer dåligt. Många likheter med Mercedes R-klass således. Sannolikt en fantastisk bil att åka i med enorma utrymmen men med en design som gjorde den omöjlig att sälja.

-------
//Lövet
Jag önskar jag haft ställbart baksäte i X5:an. Baksätet är ENORMT - rymmer sannolikt ett helt fotbollslag, men lastutrymmet är begränsat. Helt bakvänt för mig eftersom det inte så ofta åker folk där bak, men jag ofta behöver lasta. :)

Som jag ser det kan det ju aldrig vara en nackdel att ha ställbart. Det ger dig valfrihet. :)

Fasen att jag missat så många 7-serie - jag tycker att jag sällan ser dem? Jag vet inte om jag ens sett en enda? Det beror förmodligen på att jag inte känner igen den.

Min drömbil vore en E38-kaross, kanske lite moderniserade framstrålkastare, och med den nya 7-seriens inredning -- F01 är verkligen enormt fin inuti!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ska inte heller säga att jag ser F01 så ofta och då jobbar jag ändå mitt i innerstan. Visst händer det, men inte jätteofta. Och som Lasse säger, man får ofta titta både en och två gånger så att det inte råkar vara en 520d man ser.
Länk
Länk

-------
//Lövet
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag skulle nog inte vilja ge F07 något pris för utmärkt design, men så himla tokig är den inte - särskilt inte med rätt fälgar och kulör.

Så här många GT av respektive modell fanns registrerade i Sverige i juli;

296 st 530d GT
164 st 530d GT xDrive
40 st 535d GT
72 st 535d GT xDrive
40 st 535i GT
9 st 535i GT xDrive
15 st 550i GT
7 st 550i GT xDrive
Totalt 643 st

Motsvarande siffror för F01-F04 (F02 är L-versionen, F04 är ActiveHybrid);
139 730d Sedan
7 730Ld Sedan
26 st 740d
40 st 740d xDrive
13 st 740i
6 st 740Li
31 st 750i
15 st 750i xDrive
11 st 750Li
1 st 750Li xDrive
2 st 760Li
6 st ActiveHybrid 7
2 st ActiveHybrid 7 L
Totalt 299 st

/Masten
Jag tycker GT-modellerna är fantastiskt fula. Jag är gärna udda och kanske rent av lite motvalls kärring då och då. Men inte köper jag en bil som jag tycker är ful bara för den saken skull.

Det finns bilar som är praktiska, bekväma, roliga att köra, säkra har trivsamma interiörer - och ser bra ut på utsidan med. Då väljer jag hellre någon sådan än något jag tycker är fult bara för att sticka ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.