AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
586

Vill inte slakta fler startmotorer!

Är i sluttampen på motorbyte av min 740. Men som jag tidigare skrivit så har motorn jag köpt stått 1-2 år. Detta har medfört att lyfterna är "tröga" att får igång. Jag behöver tipps på hur jag skall få dem att släppa/öppna sig maximalt. Borde det inte finnas någon specialolja/tillsatts? Den ända kraften jag har att bygga upp tryck med är min stakars startmotor, och när jag väl var på mållinjen, dvs fått i nya maskinen och fått i gång den på startgas/bensin...så hälsade startmotorn hem. Nu har jag en ny(beg) startmotor och skulle vilja behålla den. Ni förstår nog problemet. Komm med tipps. För tillfället har jag slängt i 6 liter mineralolja(bara för att få igång motorn och rensa bort skit, sedan byta & hälla i "riktig" olja) Oljenivån ligger lite under minimumstrecket(skall vara 7.5 liter annars tror jag) Men detta skall väl inte spela roll, eftersom oljetryckslampan släckts. Anledningen till att bilen inte klarade av att gå utav sig själv(innan starten gav upp) var att lyftarna inte öppnade tillräckligt mycket. När jag bara fått igång den ger jagt den lite varv så är nog problemen ur välden. Men som sagt, hur preparerar jag motorn för att men endast startens hjälp, få så pass bra tryck som möjligt för att få lyftarna att fungera tillräckligt för att puttra igång på 100% bensin?
Ös på med ideer!

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mineralolja är mer tungflytande än helsyntet. Skulle rekommendera att du slår i 7,5l syntet och sen kör den 100-200 mil för att byta igen och få fräsch olja.
Asken
go
145
gorjo
330e -21
Bara att hålla med Asken, slitna motorer med hydrualiska lyftare som tickar svårt flera minuter efter kallstart(eftersom de inte får upp trycket)kan bli helt tysta efter byte till en syntetolja som är tunn då den är kall. Borde kunna hjälpa aven dina lyftare igång.

håller med Asken men spill i lite Omega 909 och du skall se att det släpper Har nu provat det på min BMW och med goda resultat .Tystare ,Lite mjukare gång ,

Det den oljan gör är skyddar och rengör Är imponerad av just Omega . Har alldrig litat på tillsatser men Omega har funkat i mina bilar..

Om det är någon som har nått mindre positift om den oljan ..Hojta till

Det finns bilar och det finns BMW.
Mvh Björn
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hur går det??

Slutet gott, allting gott. Bilen går nu helt av sig själv, låter kalas!!
Tack för alla tipps och ideer.
MVH Tobbe
^p
326
^pasi^
740 e32 -93
520 e28 -87
323 -86
låter bra
lycka till me kärran!!!

H/Pasi
Länk
Turbo är diesel förunnat!!!!!!
*tackar och bugar*
Skickar själv ut ett STORT tack till Brundins, här på forumet, mycket tålamod, nya ideer, samt tonvis med kaffe har genom honom lett fram till resultatet.
Själv har jag nog haft en rejäl klick tur med i spelet!

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.