AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.508

Eftermontera videomodul med TV i E65

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Hej,

Har en E65, 2007 på gång som tyvärr har det mesta utom TV. Någon som har erfarenhet av eftermontering av digital hybridmodul? Hittade den här Länk Någon som har testat?

Mvh. Patric, BMWCS #4598
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
jag är nyfiken jag med då jag har en e65a 2002a utan tv men jag har skaffat en hybrid orginal tv modul men undrar vad mer för kablar osv som behövs

och om det är jätte svårt att eftermontera
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag hade,precis som m5tomten satsat på OEM org grejer istället.
Är det i Tyskland som du hittat den,PJ?
Är det BMW firma be dom eftermontera isåfall,då får du säkert ett bra pris
sen måste ni *koda* in tvmodulen oxå
m5tomten,antingen kan du kolla hos din lokala bmw åf,vilken kabelsats du behöver,men de blir nog billigast att köpa kabelsatsen på Ebay
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

PJ...här har du en digital tv modul till E65

Länk
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Jag är själv inne på OEM, då jag gjort en liknande montering på min E38-740. Där bytte jag iofs. från analog till digital och alla kablar och antenner fanns på plats. Mottagaren införskaffades på ebay.de

Tack för länken. Bilen (745d-07) har köpts privat i Luxemburg, så det blir att fixa det själv, förutom inkodningen. E-bay länken visar en videomodul från en 2002, E65 730d, men inget står om att den är digital. I början på 2000-talet var det väl inte fullt utbyggt med digital markbunden tv-sändning? Har en släkting som har en E65-2002, och i den sitter det tyvärr en analog tv-modul.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
När det gäller E65 så är det helt annorlunda jämfört med E38, bl.a. genom att BMW:s system känner av om det sitter annan utrustning (kodad för annat fordon) i bilen.

I E38 kan man enkelt byta naviläsare, videomodul etc etc och sedan koda in den utbytta utrustningen för den aktuella bilen. I E65 kan man också uppgradera befintlig utrustning men problem uppstår när bilen senare kopplas upp mot BMW:s system. Känner systemet då av att det sitter "annan utrustning" i bilen så går det inte längre att uppdatera bilens övriga programvaror.

I min E65 så har jag bl.a. bytt ut videomodulen (analog till hybrid) samt naviläsaren (Navi02 till Navi03) och varje gång bilen nu skall servas så måste jag sätta tillbaka originaldelarna för att undvika problem. Effekten blir då att jag alltid kan få bilens programvaror uppdaterade, förutom de utbytta enheterna. Omständligt men hanterbart. De utbytta enheterna fungerar dock utan några som helst problem i bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.