AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.067

vilken X3 ska jag ha?

jag har bestämt mej för att köpa en begad X3 max 150 000kr,
vilken verson ska jag ha? (bara bensin bil)
2.0i 2.5i eller 3.0i

vilken är bäst? drar dom lika mycket per mil?
vi åker väldigt mycket, =)

tacksam för svar.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag har en xDrive20i det vill säga en lite nyare 2.0i där det enda som skiljer är ett namnbyte. Och vad skall man säga, en alldeles utmärkt bil! Visst den lilla tvålitersfyran har ett tungt jobb i att släpa runt på en stor X3 och bilen upplevs aldrig rapp, men motorn har ett relativt starkt register (Tack vare Valvetronic?) och man behöver inte växla stup i kvarten heller; Det går att köra i stan och runda ett gathörn med trean i utan att motorn låter döende.

Släpvagn får den dra 1300kg tunga exemplar med B-körkort, men då orkar motorn inte riktigt med längre om det är större släp utan då får du ligga på högre varv vid acceleration för att det inte skall gå hopplöst sakta och det syns förstås på förbrukningen. Ett vanligt hyrsläp från t.ex macken går dock klart godkänt, men redan ett sådant märks lite lätt på prestandan.

Service är billigt, jag har gett 4000:- för den stora servicen Inspektion 2 och det skrämmer inte mig när man hört om räkningar på 10.000:- för en storservice (Inklusive kamremsbyte då) på en Golf V 1.6; BMW har kamkedja.

Den dricker dock oftast över en liter per mil blandad körning, det går att köra snålare om man håller sig på lägre varv och undviker kortkörningar men räkna inte med det. Jag som kanske har lite hetsig körstil eller i åtminstone är van vid att det händer lite mer när man ger gas brukar landa på 1.05-1.1L/mil men då ingår det en hel del korta körsträckor: Den är med X3an det brukar handlas 3km bort till exempel...

På Landsväg kan den gå relativt snålt, och en skidresa där det oftast gick i lite över 100km/h i snöoväder landade bilen på 0.95L/mil, men jag kör mycket motorväg och i 120km/h plus moms vill den gärna ha 1.1L/mil eller kanske lite mer ibland. Det är rätt mycket luftmotstånd...

I det stora hela en helt underbar bil med alldeles "lagom" motor, men hur kul är det med lagom? Vad jag förstått dricker sexorna (M54) mer men det är bara vad jag läst.

I efterhand hade jag ändå satsat på en sexa, X3 är en trevlig arbetshäst till vardagen men har ett väldigt fint chassi som verkligen roar en längs en kurvig väg trots att den är högbyggd och i båda fallen gör modellen sig mycket bättre med mer motor! Sedan är det trots allt en BMW, och dom gör sig alltid bättre med en len och skönsjungande 6cyl. under huven.

Nu blev det en fruktansvärt lång text, men uteslut inte 2.0i för du kanske inte bryr dig så mycket om prestanda och den är ändå billigare i drift?

Lycka till!

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.