AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.186

Bil j***n starta inte

Sida 1 av 2
loqman
Jag har en E36 Coupe -93
Idag helt plöptsligt så vill han inte starta.
Startgeneratorn slår till och allt el funkar samt alla säkringar är hela och jag tittade under baksätet där det finns ett rund hål som två slangar kommer ifrån samt en kabel och kabel får ingen ström.
Men alla säkringar är hela.
Ge mig tips snälla ni.
073 0367506
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Min gjorde också något liknande. Puttade igång bilen och den startade. Felet återkom sedan aldrig igen.
loqman
Men man behöver ju inte putta om generaton slår till allts jag tror att den inte får bensin på något sätt men jag vet inte.
En annan sak, relä kan de gå sönder? Kan det vara det som inte skicka bensin.
Br
80
Bromsklossen
316i Compact
Likande fel för mig för en tid sedan.

Då var det kylskåpet som hade suttit i över natten och dragit ur batteriet precis så mycket att bilen inte gick att starta. Allt annat fungerade dock (radio, lyse, kylskåp mm). Fick starthjälp och körde en sväng och sen är det frid och fröjd.

loqman
Men det är inte el eller batteri problem.
Jag har volt mätare i bilen och den är på 13 volt och motorn kickar igång som vanligt men när jag släpper nyckeln i start läge så startar inte bilen alltså den fortsätter inte.
Vad kan ni om relä? kan den ha gått sönder.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Under baksätet sitter bränslepumpen, får inte den ström och säkringarna är hela så är det troligtvis relät som är trasigt. Det är det främsta av dom tre reläna som sitter bredvid säkringsboxen under huven. Ett snabbt test är att ta bort relät och bygla stiften 30 och 87 i hållaren, då ska bränslepumpen gå igång.

//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
loqman
Tack Nicklas.
Bmw har stängt i stan tills på måndag och jag vill köra bilen eftersom jag nyss har köpt den.
Tror du att det är okej om jag använder tutans relä istället. Jag har redan provat men är det okej?
Eller inte.
djhenk
Intelligent av Niklas att skriva.. det främsta av de tre reläerna som sitter bredvid säkringsboxen... det sitter ju EN HEL DEL relän där! Och jag har samma problem med min E36:a och inte f*n hittar jag rätt relä!
Kan någon hjälpa mig att identifiera RÄTT relä?
318 iS M3
Jag kan!

Lyft på ett litet svart detalj precis intill de övriga säkringarna och relä. Där sitter det tre stycken den närmast fram är till bensinpumpen garnaterat låvar jag dig.

Återkom till min epost så kan jag hjälpa dig.

"Kör BMW Så åldras du inte"
djhenk
Det satt två stycken under kåpan, varav det främsta fungerade bra.
Det främsta var blått och det andra var vitt..
Har bränslepumpsreläet fler stift än 4?
Är det grönt?
djhenk
Nu har jag lokaliserat bränslepumpsrelät, och om jag byglar det så får jag pumpen till att gå. men det funkar bara när man byglar det..
Reläet är inte trasigt, så det är inte problemet, snarare strömmen som ska styra reläet.. Tacksam för tips!
djhenk
Anyhow.. det blir bogsering i morgon bitti till BMW verkstan.
TYPISKT!
*##&""=!!!")=#(=!"?"??!½!!! ********
( En mängd svordomar och diverse synonymer för könsorgan följde)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen batteriet som har intern kortslutning i en cell! Liknande symptom drabbade min förra bil.

Visade dryga 12 volt med voltmätare obelastat. Syramätning i cellerna visade inget onormalt.

Startrelät slog till när man vred på nyckeln, sedan hände inte mer.

Jag tog ur batteriet och åkte med det till en "riktig" bensinmack (en sådan som säljer olja och andra biltillbehör MEN inte halva ICA-sortimentet på blöjor och spagetthi!). Där satte man batteriet i en belastningsprovare och såg att något inte stämde.

När jag försökte ladda batteriet bubblade det i alla celler utom en. Det visade sig att en cell "dött" och var kortsluten. Efter att investerat i ett nytt startbatteri fungerade allt perfekt.

Kolla batteriet först!

Mvh
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
djhenk: Som jag skrev BREDVID säkringsboxen, men du har ju hittat det nu. Dock är det nog värre om reläet funkar för styrningen och jord till spolen kommer direkt från databoxen, så antingen är databoxen trasig eller så är det kabelbrott någonstans. Signalen är den brun/gröna ledningen och jorden röd/vit. Går bilen igång om du byglar pumpen?

//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
Knutstorp 1.16:52
318 iS M3
Johan B: Ta inte illa upp men det har inget att göra med batteriet.

Får bilen ström så är det frid och fröjd.

Killens problem beror på något annat.

"Kör BMW Så åldras du inte"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min bil fick ström, MEN batteriet orkade inte dra runt startmotorn! Min bil gick att rulla i gång.

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hmmm....läste Loqmans problem lite mer noga! Du har nog rätt 318iS. Hans problem var inte likadant som mitt var en gång!

Hoppas att det löser sig.

Mvh
djhenk
Jaha... bilen bogserades till BMW i onsdags och de har ännu inte haft tid att kolla på den.. troligtvis kommer de att kolla den på tisdag..
Bränslepumpen fick ström om man byglade den men dessvärre fick inte reläet någon styrström så det kan ju vara boxen som dött.. isåfall skrotar jag nog skiten =/
Jag håller er uppdaterade med mitt problem och till Niklas; ursäkta om jag röt lite innan, men jag var ganska förbannad över min inkompetens beträffande bil-elektronik.
djhenk
BMW hade sökt mig idag men de fick aldrig tag på mig.. (kanske bra, med tanke på vad detta kommer att kosta).
Antagligen har de identifierat problemet och mest troligt åtgärdat det.. *HOPPAS*
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Jag har en styrbox till en 320 utan vanos liggande
om du behöver p.g.a av ett felköp, i mitt fall var det
bränlepumpen som la av men innan dom upptäckte det hann dom byta en massa reläer och styrbox...
djhenk
Jag har en -93:a och mest troligt VANOS.. Tack annars.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.