AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.357

Spolarpump funkar ej 535i e34 års89 Tips tack

Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Har problem med spolarpumpen som är helt ny men händer inget när man drar spaken mot sej har mät och det är ingen ström till spolarpumpen så jag bytte huvudsäkringen under baksätet (var brott på den) och kollat alla andra säkringar men ingen skillnad, va kan vara fel då ? GM modulen som spökar ? sen har jag läst om att det finns ett relä på passagerar sidan i motorutrymmet för spolning?

Tips tas i mot gladligen besiktning på tis :s

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, sitter inget relä där. Utan de sitteer i någon av de tre elektronikboxarna.

Fungerar vindrutetorkarna annars bra i övrigt?

Om inte, så kan reläet för vindrutetorkarna vara dåligt. Sitter med största sannolikhet i den power distribution box som finns under baksätet.

Men det verkar som både RM och GM är inblandade här. Och på icke-US bilar verkar det finnas ett speciellt spolarpumprelä, men jag hittar ingenstans vilket relä det skulle vara på en 89-90 (på 91-94 finns det beskrivet). Får heller ingen riktigt logik när jag jämför mina reläer i min E34 535i -89 med elscheman.

Både RM och GM verkar dock vara inblandande här.

Här är ett elschema
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är Front PDB. Här skulle det berömda spolarpumpreläet, K5, suttit. Men jag har inget sådan. Den vita sockeln längst till vänster andra raden är tom, det är där den skulle suttit.
Länk

Men vindrutetorkarreläet, K11, ska enligt uppgifter iallafall vara reläet längst upp till höger i följande bild
Länk
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Tackar för svaret

vindrutetorkarna funkar som dom ska ! hmm osäker om jag har K5 relät men jag ska gå ut och kolla omgående måste ju vara nåt relä för jag har bytt huvudsäkring och har förövrigt inga andra el problem, alternativet blir ju montera knapp/switcher o dra kabel direkt på spolarmotorn
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan vara spaken också, men kanske något fjantar i RM/GM också. Någon säkring förutom F44 hittar jag inte, och den har du ju bytt.

Ta gärna en titt och se hur dina reläer ser ut i din 535i -89, alltid intressant att jämföra.

Annars är det helt vanlig hederlig felsökning som gäller, du har elschemat här ovanför.

Lite krångligt att felsöka om elschemat säger att de ska vara ett relä men man inte har det. Men vad jag kan se så ska det gå en violett/svart från K11 och ge ström direkt till spolarpumpen. Så en av kablarna till spolarpumpen bör vara violett/svart och med tändning på så bör du mäta upp +12V där. Om inte, så ligger felet någonstans i strömförsörjningen till spolarpumpen.
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Ja spaken kan det också vara eller nåt ner i GM/RM, tydligen så hade jag ett spolarpumprelä K5 men ska det alltså K11 vara inblandat också tänke eftersom det är till vindrutetorkarrelät och torkarna funkar ju som dom ska

tackar för schemat jag själv mätte inte upp strömmen till pumpen utan en polare som är bilmekaniker men tydligen var det helt dött till den i alla fall..

så här såg min Front PDB ut

[URL=Länk
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Vart nå fel på länken här ska den funka [URL=Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här kommer rätt länk, du ska inte ha några taggar kring länken - bara att lägga in webadressen rakt av
Länk

Där var det välfyllt! Vad mysko, hade ju förväntat mig att våra bilar skulle se någorlunda likadana ut i boxarna.

K11 är bara ett strömmatningsrelä i princip och förser ström till både vindrutetorkare och spolning och lite annat.

Såhär ser det ut bland mina boxar (och en förklaring till vad jag tror alla reläer är till för)

Front Power Distribution Box
Länk

Rear Power Distribution Box
Länk

Auxiliary Relay Panel
Länk

Electronics Box
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Var det ingen ström till spolarpumpen med tändningen påslagen?

Min gissning är att strömmatningen till spolarpumpen inte fungar. För vad jag kan kan uttolka från elschemat så ska det finnas ström där (via F44 och K11). När man sedan vill använda spolarpumpen så ser man bara till att den andra sladden från spolarpumpen jordas (via relä eller vad det nu blir) och så har man en sluten krets och pumpen spolar.
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Okey okey sorry man är ju inte smart ibland !

Ja det var lite mer fyllt än på din vad är det jag har nedanför K4?
sen hur kollar jag på lättaste sätt om K5 är ur funktion ? skulle det kunna bara vara den må tro ? kanon med bilderna så man har lite bättere översikt över relän/boxar tummen upp..

Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Nej ingen ström när tändningen var påslagen hmm okey men sladden från spolarpumpen ska vara jordad=slutet=funkar skulle det inte kunna vara ett kabelbrott eller så att K5 relät är slut då ? om k5 är slut så borde väl pumpen va stendöd?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag var tvungen att köra en runda nu, såg att min multimeter låg kvar i bilen - så jag passade på att mäta i kontakten till spolarpumpen.

Med tändningen påslagen, läge II, så har jag +12V i båda uttagen. Inte riktigt vad jag väntade mig, men jag antar att såfort man vill spola så sluts en av dessa mot jord.

Och strömmatningen till spolarpumpen är väldigt straightforward, ingen inblandning av vare sig RM, GM eller K5. Från batteriet, via F44, sen via K11 och sen via ett par kontakter direkt till spolarpumpen.

Jag gissar på att du har något knas med strömmatningen som tex kabelbrott eller dylikt, för du bör ha +12V i kontakten till spolarpumpen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det relä som jag inte har är till "water pump". Vissa har en extra vattenpump i anslutning till värmeventilerna som sitter precis bakom Front Power Distribution Box.

Har inte riktigt klurat ut vilka modeller som har denna extra vattenpumpen och vilka som inte har den (blev medveten om detta då jag köpte fel typer av kylarslangar för mycket länge sen).

Men jag tror det har med vilken typ av klimatanläggning man har. Jag gissar på att du har AC eller någon typ av halvautomatiskt klimatanläggning iallafall.
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Okey schysst av dej att mäta o kolla ja men då är det antagligen kabelbrott någonstans vet inte heller om man skulle ta och kolla spaken ? har ju ingen airbag så det är väl bara ta i sär och kolla där med lödningar eller dylikt är det vanligt med felande spolarspak låter lite långsökt kanske men det är ju en slitagegrej när man tänker efter. sen går ju kablarna från pumpen upp vid Electronic Boxen och försvinner ner mot passagerarsidan ingen susning vart dom leder sen `? inge tips på ställen som skulle kunna vara tänkbara brottplatser? hålla koll efter violett/svart sen då :P
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Jaha okey där ser man japp jag har AC (men ej i funktion) då har man koll på det också..
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Spaken, K5, GM, RM eller något annat är inblandade i strömmatningen.

Så i första hand bör du lösa strömmatningen, för det bör finnas spänning där.

Det är bara att följa elschemat, kontakternas nummer står där - men kablarna går inne i kabelstammarna och är inte helt uppenbara att följa. Kolla sidan 149 och framåt i schemat, där kan du följa strömmen

F44 => K11 => Koppling X452 => Koppling X14 => Koppling X227 => Koppling X107

Det är bara att börja mäta spännign vid olika ställen i kedjan och köra divide-and-conquer principen, enklast är ju att börja mäta vid de ställen som är lättast att komma åt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det ska såklart stå "är INTE inblandade..."

Spaken, K5, GM, RM eller något annat är INTE inblandade i strömmatningen.
Lo
331
Lojdstrom
X3 E83 -07
Ja det blir och kolla upp det ordentligt i alla fall sen om jag kan det själv eller inte är frågan men man måste ju lära sej nån gång :) Nej dom är inte inblandade uppfattat !! :P jag får återkomma om hur det gick men jag får tacka o bocka för hjälpen så länge

pumpen ska igång det är ett som är säkert !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.