AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.143

Höjning vid påställning av försäkring

Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Hej

Har en M3 e36 från 96 med en helförsäkring på 18 500kr.
BMW orginalförsäkring passade på att höja i år från 16 500kr till det nya.

Avställningsförsäkring låg på ca 5500kr nu 6500kr!
Jag har även hem och olycksfall med samma bolag (IF) även BMW club rabatten.

Priserna låter helt galna då man haft körkort i 10år utan skador.
Har kollat runt med olika bolag men priserna skiljer inte så mycket.

Någon mer som åkte på en höjning för i år?
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Det är priset man får betala för att bo i huvudstaden tyvärr....
Sjuka priser och inget annat!

BMW M-POWER
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kostar att ligga på topp
Jag skulle ringa runt och kolla upp med flera bolag
Lycka till

Ha deT
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det är samma sak varje år, alltid någon anledning till att höja.
Några av klassikerna är "vi har haft ökade skadekostnader runt ert område", "vinterns kostnader har varit högre än beräknat"

Tyvärr är det svårt att byta bolag om man inte har koll på förfallodagen eftersom princip alla bolag binder upp en under 12 månaders avtal.
Man brukar alltid få hem den nya kostnaden ett antal veckor innan den börjar gälla, då har man ett ypperligt tillfälle att ringa och pressa dom att man fått bättre villkor hos andra bolag.
Det förutsätter dock att man varit skadefri, annars kör dom bara med det som mothugg.
Har man övriga försäkringar hos samma bolag, hemförsäkring, ev en annan bil är det ännu lättare då det är en stor kund att förlora.
Har fungerat för mig.
Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Lyfter denna tråd igen då.

Nu har dom höjt till 8200kr per år för avställning av min BMW M3 från 1996... Ringde nötterna idag och dom skulle återkomma med svar "varför" den har höjts.
Kolla med Trygg hansa dom har gett klart bäst försäkringspremie för mig på äldre bilar.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag bytte till Trygg-Hansa i år på M5'an och den kostar nu 2900 kr/år i avställningsförsäkring.
Byt försäkringsbolag, jag vart erbjuden billigare försäkring, ringde då mitt nuvarande bolag de var måttligt intresserade, mindre än en timme så kom en ny årfakturan eftersom det bara var några veckor kvar på årsförfallodagen då hade de sänkt försäkringspremien.

Det vart byte av försäkringsbolag ändå.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
sjuka priser på avställningsförsäkring... Min 130 som nu står å sover i garaget kostar 85/månad eller ca. 1000kr/år.

/Jonas
85 kr i månaaden är väl inte så farligt?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Nejnej... det där blev lite konstigt. Jag menar att priserna övriga har uppgivit är sjukt höga. Mitt pris är ju mkt rimligt.

/Jonas
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag vet från säker källa att If/BMW Originalförsäkring har gjort en förändring av priserna där de sänker premien för svensksålda bilar och höjer densamma för importbilar. Så ni som kör importbilar bör se er om efter något annat försäkringsbolag ...
Jag byter till Trygghansa när det är dags för årsförnyelse nästa gång eftersom min bil är import.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Oljan blir dyrarare. Hyrorna stiger. En Big Mac kostar 3 ggr så mycket idag jämfört med för 25 år sedan. Likaså en BMW. Vad är det som kan få någon att tro försäkringar INTE skulle stiga? Sedan är är högst naturligt att olika bolag tar olika priser, likväl som en dammsugare kostar y eller x, beroende på vilket märke man väljer.

Gillar man inte premien så är det väl bara att teckna försäkring någon annanstans? Eller strunta i att ha bil?
Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Har väntat med att svara i tråden då tipsen varit så dåliga förutom AlexanderK's tips. Tack så jättemycket!

Tyvärr så har inte killen från försäkringsbolaget ringt tillbaka än heller, ringde och sökte honom men han var inte anträffbar men han skulle återkomma till mig.
Återkommer om han hör av sig.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Att en M3 kostar mycket påställd är väl ingenting som är jättekonstigt även om vissa fall nästan är löjliga även där.
Men att man ska pröjsa 8200:- per år för en avställningsförsäkring är ett rent hån i mot kunderna.
Snacka om att hova in pengar rent i bössan. Dom försäkringarna kan inte kosta bolagen mycket.
Byt bolag!

Jag betalade 72:-/mån på min 330.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.