|
|
|
|---|---|
|
Hej. Är ny på forumet som medlem men har läst en hel del poster om allt möjligt ett tag men jag har inte hittat någon som besvarar just mitt problem. Köpte mig en BMW 523 -96 för en vecka sedan som hade lite småfel som jag nu håller på att ta tag i innan den ska besiktigas. Har en kompis som har en OBD felkådsläsare så ska se om vi kan komma fram till vad felet är men jag tänke att jag gör ett försök här med och hör med er om ni har någon idé om vad felet är. Airbaglampan lyser när man startar bilen men den slocknar efter nästan 2min körning. Är inte så jätte orolig över det då den inte lyser konstant men varför tar det så lång tid? någon som vet vad felet är? Mvh Johan | |
|
Har en konstant lysande lampa med felkod "airbag modul felaktig." vilket borde betyda någon helt annat har även en varning för glödlampor bar som är hel. Ett vanligt fel är kontakten till tändningen och under min resa i att söka information så är det många som beskriver att antal fel i samband med kontakt och ett av dem är blinkande airbaglampa. Länk Kostar 700kr och är lätt at byta. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
LordJn. Det beror på en kortslutning i sensormattan i passagerar stolen, så länge den slocknar ska du inte bry dig. Allt fungerar som det ska, dock så fungerar inte viktidentifieringen i passagerarstolen, utan den airbagen är alltid aktiv. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Hasso: Tack så jättemycket för svaret :) Dock så funderar jag på vad bilprovningen säger om det? Tror du dom godkänner det 'ndå för det är väl inte lag på airbag i bilar från den åldern?. ill ju inte pilla ur lampan då den ändå slocknar efter en stund bara för att dom inte vill vänta o se den slockna eller så. | |
|
Den måste fungera och får ej lysa med fast sken eller blinka. Nya regler från 1:a februari. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
De kanske inte har nån tidsintervall utan den ska bara slockna. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Bara den släcks och inte indikerar fel så är det lugnt | |
|
Hej, aktualiserar denna tråd igen pga samma fel. Som Hasso säger tror jag oxå på kortslutning. Kan man byta sensormattan? Mvh M-Power The Ultimate Driving Machine! |
|
|
Visst går det, men det är mycket smartare och extremt mycket billigare (ca 20kr) att göra en "simulator" som Hasso tipsar om i ett av mekartipsen. Felet kan också bero på glappkontakt i kablaget under stolen - det har hänt mig! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.