AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.933

Inre läckage i växellåda

Ma
80
Mach1
740iA-97
325icab-95
523itour-00
525itour-95
525itour-02
316ia compact-95
Alpina B10 4,6-00
Jag har en Compact 316-95 med automatlåda ( A4S 310R ) där växellådan beter sig lite skumt.När den har stått ett par timmar så kan det kännas som att det tar för lång tid för växellådan att växla upp+att växlarna kan gå i ngt ryckigt.När den
har blivit varmkörd och tex man stannat och bilen varit avstängd en kvart så kan
backen slira, och det känns som det är för dåligt tryck i lådan !
Jag har bytt olja + filter, kontroll med BMW tester+provat vxlsolonoiderna i en
test modul.Allt verkar funka och oljan var som ny utan spår av metallspån m.m.
Jag har för mig att jag nån gång har sett/läst nån serviceinformation på BMW om detta.Har tillgång till TIS men kan inte hitta nåt.Då har jag för mig att det var vissa växellådor som kunde ha ett inre läckage, så att trycket i vxl var för lågt.
Det blev en förbättring när olja o filter byttes, och bilen är helt körbar,men jag
skulle gärna vilja få reda vad som strular.Kan tillägga att när bilen är varm och man lägger i backen, blir det ett "ökat"transimissionsljud från lådan.Lägger man i neutral försvinner ljudet.
Har med stor framgång fixat en växellåda nyligen med hjälp av en oljetillsats
som heter Lube Gard ,som en kille på ett annat forum tipsade om.Där var det
tydligen en kärvande eller otät växlingssolenoid som var problemet.Ett par mil efter att jag tillsatte "mirakeloljan" ( har alltid trott att dessa typer av tillsatser
är verkningslösa) så försvann problemet.
Skulle vilja ha tips / synpunkter om detta . Är växellådan slut ( spräckt bromstrumma ?? Eller kan det vara så att ett mirakelmedel kan täta upp det
eventuella inre läckaget ??
Eftersom det inte var varken missfärgad olja eller metallspån på magneten, anser jag inte att lamellerna är nedslitna.
Det här var en bil som jag köpte billigt av en kund på jobbet och tänkte ha som extrabil, så jag jag har varken lust o tid o behov att skaffa en annan låda från skroten , utan mest nyfiken vad som felar !!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.