AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
596

Hur prioriterar Du vid bilköp?

Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Går t ex nyare årsmodell före starkare motor? Eller är det viktigaste för dig att bilen har rullat få mil? För vissa går mycket extrautrustning som t ex Navi/TV och stora dyra fälgar före hästkrafterna. Alla har vi ju x-antal kronor att röra oss med, men hur prioriterar Du när det gäller köp av bil (läs: BMW)?

Min prioritering:
1. Motor
2. Utrustning
3. Mätarställning
4. Antal ägare
5. Årsmodell

roadZter
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Vedr. "premium cars", BMW, MB, Porsche etc.

1. Model/årsmodel.
2. Historie (dokumenteret).
3. Kørelængde. (ant. kilometer).
4. Motor.
5. Udstyr (dikkedarer !).
6. Mavefølelsen (intuitiv følelse !)

V-max
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Det här är en bra fråga.

Mitt svar är enkelt....verkligheten givetvis en anna. Jag ser till en sak: helheten, det är det viktigaste för mig. Det låter verkligen som en dålig klyscha...

Mvh / Wallace

Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
AC alt. Klimat kontroll
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
1. prestanda
2. inget som är alltför vanligt, uddabil alltså!
3. Utrustning (gillar mycket knappar att pilla på, hehe)

och sedan är det bara ett plus om bilen ifråga har komfort och säkerhet =)

///Tomas M
Länk
BMW E28 registret #001
tompas:
Ja Fiaten har ju vunnit många priser för sin säkerhet =)

mvh
Berg

"Ett är att förstå ett sjökort, ett annat att föra skepp" /Holberg
Jag brukar välja modell efter vad jag är sugen på för stunden. Sen tittar jag på några stycken och köper den som känns bäst prissatt i förhållande till skicket. Jag skiter fullständigt i om serviceboken har två miljoner stämplar eller vad vägmätaren står på eller om bilen kom från Uzbekistan veckan innan.
Utrustningen som finns i ska funka och bilen ska inte vara behäftad med trams såsom ögonlock och extra kjolar.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Jag kräver M-test och ser gärna att ägaren redan bytt alla slitdelar som kan önskas. Mängden ägare och mintalet struntar jag friskt i.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag skulle då inte stirra mig blind på miltal och stämplar. Det som spelar roll är ju att man får den modell, motor, utrustning och utseende man vill ha. Sen måste den självklart vara väl skött och gå bra (om man betalar för det). Om den gått 8000 mil eller 15000 mil spelar inte mig någon större roll om den som gått 15k är bra skött. Självklart är ju ändå sanolikheten att få en bra bil större om den gått kort.

Jag skulle nog titta lite på individen som äger bilen med. Om han har haft den länge och verkar ärlig så är ju det ett klart plus.

Sen har vi ju det här med utrustning. Om jag köpte en från -92 så skulle jag föredra om det var så lite elektronik i den som möjligt. Ingen krånglande ac mm. Visst är det så att en ac som inte funkar ändå är lika bra som ingen alls, men jag klarar inte av saker som inte funkar. Finns det där så skall det funka, tycker jag. Men på en nyare bil (typ -98) så skulle jag vilja ha allt...
li
1.959
liste
535i -89
1. Modellserie - för tillfället E39
2. Färg - den kan INTE vara vit eller röd eller silvergrön
3. Utrustning - minst AC och skinn, helst elstolar
4. Pris - i förhållande till skick och historik
5. Historik - service och vilken typ av ägare
6. Motor - visst, man vill kanske ha lite drag, men 528, 535 eller 540 är inte det viktigaste
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
1. "Lyxkryssar-faktor"
Dvs minst en 6:a som motor, gärna 8:a. Naturligvis med automat, läder, trä och allt annat som är standard i klassen
2. Körupplevelse
3. Mörk utsida och ljus inredning
4. Specialoptions som ACC (Adaptive Cruise Control), DSC, kylskåp, dubbelglas och annat sånt kul

Min nuvarande blev det inga av de uppräknade grejerna under 4, hoppas på bättre lycka nästa gång

Mvh Björn
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag går hellre ner ett par hack i årsmodell för att få bättre prestanda. Milen är ganska viktiga för mig, mest för att jag vet att det betyder mycket för 95% av de som kommer att vara spekulant på min bil i framtiden.
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
liste: under punkt 2: silvergrön.....?

*Best Man Wins*
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
BMWCoupe: Han måste mena arktisgrönmetallic
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Min prioritering:

1. Motor
2. Årsmodell
3. Utrustning
4. Mätarställning
5. Antal ägare

Man får ju kolla hur motorn går och se skicket osv. Om jag skulle köpa en bil av en äkta BMW entusiast så kan jag nog ganska säkert räkna med att han har mekat och grejat med bilen en hel del och har nog kanske inte lämnat in den för service och andra grejer. Servicen har han nog gjort själv. Behöver i och för sig inte vara en BMW entusist bara för att han har gjort allting själv, kan ju vara hans arbete t.ex. Skulle uppskatta om jag fick med lite dokumentation med, men det är inget krav om bilen går bra i motor och har bra skick, utrustning mm. Det är så många som kan förfalska serviceboken. Bättre med kvitton och annan dokumentation tycker jag.

//Schnitzer
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
berg35:
hörde t.o.m om att Fiat Uno var bland de tio osäkraste bilarna i Sverige ;) men det får jag leva med =)

///Tomas M
Länk
BMW E28 registret #001
1. märke/motor (ex: m3 3.0 måste vara manuell)
2. mil, färg, utrustning (måste ha ac, får inte vara vissa färger och får inte ha gått för långt)
de två punkterna måste vara som ja vill efter de så e de inte lika viktigt.

välservad med många ägare är okej
dåligt servad med få ägare är okej
kan vara okej med varken eller oxå
huvudsaken är att bilen känns fräsch och inte är någon rishög.
är den fin och känns ok så spelar de inte så stor roll.

larsson -m3 93-
Som fattig bilintresserad student är det lite annorlunda, kanske mest för att man sträcker sig i regionen 0-20000 kr.

här kommer min rangordning....

1. Skicket
2. Körkänslan
3. Priset
4. Bilmodell
5 antal mil (har haft bilar med 70000+ mil, dock inte BMW)
6. Färg
7. Antal ägare de senaste 5 åren delat på antalet mil.

Att det blev en 518 sist var en ren slump, var ute och tittade på en bil att ersätta min gamle volvo med.
Jag gillade helt enkelt hur den såg ut och vart helt såld, och priset var helt rätt för min ekonomi.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Dom flesta borde ha ganska lätt att hitta sig en ny bil eftersom ni verkar vara ganska flexibla. Jag hade en mängd krav som var "måsten" vilket försvårade en hel del.

Absoluta krav:
M3 3.2 manuell
Coupé
Svart
Klima
Skicket måste naturligtvis vara bra oxå.
Dokumentation

Stora plus:
Skinn
<8000 mil

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.