AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.568

Vågar man köra i oil system cleaner fast man inte har problem?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Skall byta olja, funderar på att slänga i en burk oil system cleaner före bytet.
Länk

Jag har egentligen inget direkt problem, motorn har gått 10900 mil och service är skött som den ska med bra oljekvalitet osv.

Jag tänker så här: Finns det någon risk?
Om nej är ju största risken att jag spenderat 169kr i onödan men det gör egentligen inget om det finns en chans att produkten har någon som helst positiv effekt.

Har sneglat på denna också Länk

Kan ana ett ytterst minimalt "arbetsljud" från nån lyftare.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Varför laga något som inte är trasigt ?
Du kan säkert inte förstöra något men varför lägga ner 169:-
På ingetting

Ha deT
ma
7.450
marin849
Jo absolut, men jag tycker ändå den kunde låta lite mer sammetslent än vad den gör.
Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Jag brukar ha i en liknande vätska innan varje oljebyte. Oljan som rinner ut efter man haft i 'oil cleaner' är helt svart och full med nåt svart skit. Det har kanske ingen större betydelse när motorn är ung, men det känns ändå bra att inte ha all denna 'skit' i motorn.

//David
Mitt åkdon: Länk
Varför inte? 169 kr är inte mycket.

Gjorde det på min 540 som gått 28 000, plus en halvliter diesel fick gå på tomgång tio minuter innan tömning. Mycket skit som kom ut.

Jag vet inte vilka av dessa som är "bäst" men de sägs ju kunna lösa mycket av koksade lönegrader i motorn. Jag tror personligen inte på all deras argumentation (Fler hk, lägre bensinförbrukning m.m.), men jag tror det är ett bra sätt att underhålla en motor, se till att den inte kan sätta igen.
Min iPad Som lägger sig i: koksade avlagringar skrev jag... :)
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Det beror lite på hur sent i förfallet man gör det.
Det finns en teoretisk rick att partiklarna som frigörs sätter sig någon annanstans i motorn. Har man otur så är det en ventiltryckare eller nått annat med förhållandevis liten oljekanal. Det var vad som hände min förrförra E34, men då hade den gått betydligt längre, och inte varit servad med helsyntet hela livet.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
ska tilläggas att det då inte var gjort med någon av "mackprodukterna", som jag lite tvivlar på effekten utav, utan en riktig motordialys hos firma.
ma
7.450
marin849
Jag bytte olja idag och hällde då i CRC Motor Flush före bytet (10 minuter på 1500rpm).
Oljan var svart och bilen funkar fortfarande. :)
Inbilliar mig att motorn blev lite tystare på tomgång, svårt att säga.

Det luktade väldigt mycket diesel/lösningsmedel om innehållet i flaskan hehe. :)
ma
7.450
marin849
Besiktningsvärden:
CO 0,0
CO 2500 0,0
HC 0 (!)
Lambda 1,00.

Kanske är en god ide med lite flush+oljebyte före besiktning. HC 0 är riktigt nice.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.