AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.918

Hjälp med diagnostisera oljeläckage (bilder)

va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Hej!

Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med vad jag tror är ett litet standardläckage av olja. Jag skulle dock gärna ta emot hjälp med vad det kan vara och hur man skall fixa det? Jag är ganska säker på att jag har läst var det är på detta forum men jag kan inte hitta tillbaka dit där jag läste om det.

Jag skulle också behöva råd om hur pass allvarligt det är och hur pass akut det är att fixa det?

Jag märker ingenting när jag kör, ser ingen rök och känner ingen lukt, har heller inte sett att det har droppat något under bilen.

Jag har försökt illustrera med röd pil var jag ser oljan :)

Länk

Här är ett annat ställe där jag kanske ser olja, eller åtminstone mkt smuts...

Länk

La
186
Lardy
Bmw M5 Individual 3,6 -90
Bmw 545i/6 M-sport. -05 Bmw 540it/6 #225 -95
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
På första bilden är det ventilkåpspackningen som läcker.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Säkert ventilkåpspackningen som orsakar båda. Standardfel 1A. För eller senare börjar det läcka mera och lukta bränd olja men du har nog en bit kvar till dess, jag körde nog närmare ett år med lite oljefukt där. Däremot så började det läcka betydligt mera kring oljefilterhuset som till slut gjorde att jag fick ta tag i hela skiten inklusive ventilkåpspackningen.

//Magnus

va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Ahh så der var den. Läste mecktipset om det på M52 men blev lite osäker. Mycket stort tack för hjälpen!!

va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Förresten, någon som vet vad det kan gå på (mellan tummen och pekfingret) om man lämnar in det till en verkstad?

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag lämnade in för byte av ventilkåpspackning samt att det läckte vid packningen till oljefilterhuset mot tråget

Tror det kostade runt 4-5000 på Bmw.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.