|
|
|
|---|---|
|
Tja.. Jag har funderat på om jag ska ta min 525i -92 6r 192hk, och sätta i min 518i -91 4a 115hk. Båda är e34 och näst intill Lika. Kommer byta Delvis Framvagn och backaxel samt dämpare. Kabelhärvan tar jag självklart från 525an. har kollar på realoem. 518i Länk 525i Länk Sen så tänkte jag på Typbesiktning och Vanlig Besiktning.. Några Åsikter uppskattas! PS: Har redan bilarna och motorn är ute ur 525an helt i delar gått igenom hela bytt packningar, bussningar... Hela köret! | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tänk på att du måste få bilen besiktigad av SFRO som ombyggt fordon först. Ombyggt SFRO : 4000 SEK Bullerprov SFRO : 1250 SEK Registreringsbesiktning TS : 940 SEK Tillägg ombyggt TS : 550 SEK Så du har en kostnad på ca 7000 SEK bara i avgifter, men det tror jag du redan kollat upp. Växellådan som är med 525i motorn bör ju naturligtvis följa med i flytten också, men det gissar jag på att du redan planerat in. Framvagn (främst då bromsar) och bakvagn (bromsarna då om det skiljer mellan 518i och 525i), slutväxeln, drivaxlar (om det skiljer åt), avgassystem verkar du också redan planerat att flytta över. 518i hade väl inte ABS? Om du vill ha det så är det ju en del kablage, styrboxar och hydraulsystem som ska flyttas över. Tänk på att instrumentklustret är olika mellan 518i och 525i. 518i har det "lilla" instrumentklustret dvs det utan display med Check Control. Om du behåller 518i instrumentklustret så kommer hastighetsmätare och varvräknare visar helt åt skogen (omärkningsfaktorer ligger lagrade i kodmodulen bak på instrumentklustret och det är två helt olika typer av kodmoduler mellan det "lilla" och "stora" instrumentklustret). Vet ej hur svårt det är att montera det "stora" instrumentklustret i 518i, men de 518i jag sett så har jag inte sett något av det extra kablage framdraget som behövs - så det kan bli lite problematiskt. Hur är det med batteriet? Det sitter väl i motorutrymmet i en 518i? Får det plats när du hinkar i M50-motorn? Antagligen inte. Så det får du flytta bak under baksätet. Så du får plocka elkablage för detta från 525i också. Var även uppmärksam på att du måste ta motorn och dess motorstyrning som ett helt paket - dvs du måste ha med katalysator och dess styrning. Du får tex inte hoppa över katalysatorn eller montera ett eftermarknadsstyrsystem. |
| Köp en likadan och skifta bara regskyltarna när du ska besikta ;) | |
|
@Bmw-slangen ja allt du som om motorn och des like. Japp vet att allt det måste med. Woops tänkte inte på Ombyggt SFRO : 4000 SEK Bullerprov SFRO : 1250 SEK Registreringsbesiktning TS : 940 SEK Tillägg ombyggt TS : 550 SEK Men gäller det verkligen på min det är jhu en 92. är det inte 93 och upp ? Sen @Deluxe jo jag har jhu regplåtarna från 525an.. |
|
Problemet är att du ökar effekten/vridmomentet på din 518i över de tillåtna gränserna. Så enda sättet att kunna få igenom bilen lagligt är att klassa bilen som ombyggd och åberopa 15kW/100kg regeln. Därav alla avgifter. |
| Det blir ett program ugh. | |
??? Ska du göra ett tv-program av projektet? |
|
Blir billigare att bara byta plåtarna. Blir även billigare om du skulle ha sån otur att du du blir stannad av polisen med. De låter som de är några helgsjobb med detta, att byta regplåtar sparar tid och pengar, men de är kul att bygga :) |
|
Karl-Hilding |
Blir billigare att köpa en 525 och sälja din 518. |
Byta plåtar? Men du måste ju byta ut chassinummer också, det vid vindrutan är det som brukar avläsas. |
| Har pratat med dom på sfro och jag ska prata med dom på Bilprovningen o beskriva allt för att se om man kan få den som ändrad. Så kanske jag slipper ombyggd titel för då gäller andra regler. Däremot om man tar delar från andra bilar o gör stora ingrepp så är det ok sålänge inte effekt överstiger... Tråkigt att man inte riktigt kan göra det man vill bättre förr. De vill säga uppenbarliga byten på samma serie :-( | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.