AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.667

Bmw 320i coupe; Fått högre bränslefb, 1.1L blandad körning...

Hej! Sista tiden tycker jag att bilen har börjat dricka mer än vad den brukar... Början av vintern körde jag till skolan 1mil då drack den cirka 9.5-1L blandad körning. och sen hem cirka 0.8-09L " med lite varmare motor. " Detta var med Dubbdäck och snö o cirka -5 till -10.. Detta är med färddatorn.

Sen för cirka 2 veckor sen så börja jag kolla lite så märkte jag att efter luftburken så går det en rör till motorn och att den har gått av nästan.
Så den har säkert tjuvdragit luft därifrån och om man klämmer lite så dör nästan motorn.. Så har tagit elTejp och laggt ihop det igen, men värkar inte ha hjälpt..
Ska byta ut den snart..

Just nu får jag med mina sommar däck 18" med 225/40 till skolan C +2 på morgonen och kanske varit -1 på natten.

Till skolan 1.2-1.3L och hem 0.95-0.99L...
exakt samma väg.. och inte ens lekt.. cirka 6km lands väg och 4km i stads.. inte jätte mycket stop..

Kan det vara däcken som har ökat bränsleförbrukningen så mycket? tycker det låter enormt mycket för att vara just sommardäcken.

Kan nåt ha tagit skada när just den kröket mellan luftburken och motorn har gått av. vet inte hur länge den har varit så.. och att den har sugit smuts osv..........

Tips på vad man kan kålla? Kan dåliga tändstift osv vara orsak med? kållat luftfiltret och den värkar ok.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Min bränsleförbrukning har ökat ca 0,1l/mil sedan jag monterade mina sommardäck. Dock har jag 18" 265/35 och Y-rondell är ju rätt tunga dessutom. Däcken jag körde med förra säsongen var av originaldimension.

Har du ett luftläckage efter LMM kan det säkerligen spela in.
Kan förstå att det ökar med 265, och då är det totalt värt det också!
Men tycker att förbrukningen är alldeles för hög..
Ni
966
Nip
320i-04
Tror nog mest på temperatur i luften.

Det tar ju 5-6km innan bilen är normalvarm(utan bilkö).

Så luftblandning blir ju inte normal innan dess.

Vad är det - E46/E90?

Alltså 4a eller 6a?
Det är en bmw e36 en 6a i.....

Till skolan är det ju landsväg nästan direkt.

Hur kommer det sig att den drar mer i +2 än i -10?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Är det en M50, M50tu (Vanos) eller M52? Det skiljer ändå en del i förbrukning mellan dessa, dock tycker jag 0.95-1.3L/mil låter mycket.

Har du mätt upp förbrukningen själv med trippmätaren/pumpen eller går du efter färddatorn? En färddator bruka visa lite fel och kan visa mycket fel, om det är den du tittar på hade jag räknat ut den faktiska förbrukningen vid pumpen istället! :)

//Bjersér
Ni
966
Nip
320i-04
@jesse92:

Jag kör 98 oktan.

Jag körde 8km till jobbet den första tiden efter jag köpte min e46.
0.95-0.98 och då var det motortrafikled den biten, inga köer.

Så det var väldigt korta sträckor där ökad förbrukning vid kall motor slår igenom mycket.

Numera kör jag normalt 3-4 mil i taget och då landsväg och drar 0.69-0.72 på sommaren och 0.74-0.77 vintertid.

Vet inte heller hur noggrann färddatorn är i det skedet innan motorn är helt varm.

Hade en annan intressant erfarenhet:

Körde under en dag 2x60 mil.

Ena riktningen körde jag på Pump/vad det nu heter som köpte up de flesta stationerna. Då drog den 0.78.

Tillbaka samma väg samma körsätt tankade jag Preem, och den drog 0.72.

Hur bra är 98 oktan hos olika leverantörer undrar man????

Jag tankar Preem numera.
Det är M52b20, Automat kanske man ska också nämna... jag följer färddatorn, och vet inte om jag räknat fel men kommer 44-48mil med full tank.. mycket över 1L .....
den har visat mycket mindre på färddatorn, och vägen jag kör är lite mer än 1 mi.. cirka 1.3 mil..

Idag visa färdatorn till skolan 11.9L och hem 10.4L Mycket mer än det brukade visa...

Brukade vara 9.5-1L+ till skolan och hem 8.3 - 9L..... detta var på vinter tid..

Ska man tanka fult sen åka ett tag och tanka fult igeen och se efter hur mycket det gick i och hur långt man har kört?

Vill också säga att jag försöker köra så ekonomiskt som möjligt... när jag mäter.
Ni
966
Nip
320i-04
Jo, tanka fullt och nolla trippmätaren och sedan tanka fullt igen efter ett tag och notera tankade liter och körd sträcka.

Kalibrering av min färddata och tankningar gav glädjesiffror 0.02l/mil hos färddatorn.

Det kan ju vara något fel som uppstått hos dig. Men du hade ju lite på gång där.

Min motor är ju M54B22.
Hej! Nu har jag kört 24 mil och tankade fult nu, fick in lite över 27L.. så den drar 1.13L blandad.. Försökt köra så lungt som möjligt... har gjort en del ömkörningar.

tänkt nu när hjulen är ju större nu 18", om man skulle ha orginalen är ju 16" eller kanske 15" = dom är ju mindre så kommer ju den visa mer mil? Men vet inte riktigt men låter ju vettigt.

Nu visar den att jag har kört mindre än i verkligheten? Kan jag ha fel?
Men testat gpsen den visar 2-3Kmh MINRE än i hastighetsmätaren, borde den inte också visa mer? uchh vad rörigt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är bara att räkna på omkretsen här:
Länk

Hur stora fälgarna är, spelar mindre roll, det som är intressant är ju hur stor omkretsen är på själva däcken...

Gör en felkodsavläsning!
Det kan t ex vara LMM eller Lambdasonder som är kass!
Men utan felkodsavläsning är det bara rena gissningar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Får räkna omkretsen på däcken imorgon.

När jag besikta bilen i vintras så störde dom sig på förhöga avgasvärden, han stog och varva som bara den.. Sen sa han" jag kållar på det sen" sen fortsatte han besiktningen och sa han inget mer.

Säger inte färdatorn om något är fel?

Så 1.13 är inte normalt? kör ju lite mer landsväg än stads. då den ska dra 1.2L i stadskörning.

Som sagt man kan ju bara gissa. får se vem som kan felsöka.
hej för cirka 6 månader sen så lös abs lampan och vi gjorde en felsökning, och byte ut den, som att det kom en okänd kod också

7200 - okänd felokod. Men det är väll inget?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.