AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.194

Sugen på cab. Köpråd mottages tacksamt.

De
58
Deeds
118dA F20 M-sport Vit -13
320CI Cab M-sport Emolaröd II -05
Hej.

Är som sagt sugen på en cab nu när sommaren är på ingång.
Min fråga är.. Vilket tycker ni jag ska satsa på?
En tidig E46 eller en sen E36

Har 2 exempel:
Länk

Länk

Jag har nyligen blivit BMW-frälst och kan inte så mycket om märket. Jag har även läst begagnatguiden men inget går upp mot personliga erfarenheter från folk.

MVH
Tobias
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Mellan de två så skulle jag utan tvekan välja den första. 320 är en för slö motor och E36 är riktigt gammal nu.

-------
//Lövet
E
1.156
E
320 ci cab -04
Utan tvekan e46:an. Där kan du pruta till dig en hardtop. Det innebär att du kan använda bilen fullt ut året om. Du får till och med sätta lasthållare på hardtoppen och lasta på 75 kg. Vem som nu gör det?

Visst man kan tycket att en 320 är för slö. Min 320 har 170 hk vilket jag tycker räcker. Kolla även och jämför försäkringspremier innan du köper bilen. När jag kollade och köpt skillde det en del mellan M3, 330, 325 och 320. M3:an skulle de ha 25 k för och 10 för 330 och jag betalar 6 för min 320.

E
Karl-Hilding
Länk
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Chip chop: Så här resonerar jag: Du kör ju en rätt fin och modern bil idag redan. Jag tror du kommer känna att E36:an är lite för gammal och omodern. I E46:an tror jag däremot du kommer känna igen dig lite mer.

Det här blir väl en bil du inte kör så mycket med då? Då är väl 330:n ett bra alternativ, för alla 330 är hardtop-förberedda även om de inte är utrustade med hardtop. Tyg-tak är faktiskt bättre än plåttak. Dels är det lättare att laga när det går sönder eller behöver underhållas, men sedan så väger det bara en tredjedel av plåttaket på nyare 3-serie cab. Plåttaket på nyare 3-serie cabbar väger ungefär 270 kg, vilket gör att du alltid har fel viktfördelning - antingen när du kör nercabbat eller uppcabbat. Dessutom är tygcab liksom "så som det alltid varit på cabbar". Dessutom blir bilen stående en månad minst om ett plåttak går sönder, för det behövs en särskild jigg för att lyfta den och det finns två i Sverige av, så verkstaden måste hyra in den varenda gång.

Den E46:an du hade bild på var väl en manuell? Jag hade valt automat - men när jag köpte min så valde jag manuell. :) Dessutom är E46:an i mitt tycke en av de mer lyckade 3-serierna.

Jag lovar dig att du kommer att bli helt cab-frälst om du redan är BMW-frälst. En trasig vindavvisare är rätt dyr på BMW i Sverige, men kostar bara hälften på tyska E-bay. (Du kan nämligen räkna med att någon klåfingring unge eller kvinna någon gång kommer felhantera vindavvisaren vid uppfällning så den går sönder, för den är i hårdplast.) Du måste ha en vindavvisare annars besväras du av turbulensvind. En snygg tjej skall nämligen kunna åka cab utan att behöva kamma håret efteråt. En rätt bra stereo är viktigt, gärna med lite extra power i, så du kan lyssna på högre volym när du kör cabbat. BMW har för övrigt ett rätt bra set med cab-vårds-grejer.

Skriv gärna mer som du undrar.
De
58
Deeds
Tack då mycket för er input!

Det känns som om jag satsar på en E46. Längtar verkligen till man åker nercabbat och bara njuter!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Finns en mycket fin på Powerbörsen nu, jag vågar inte skriva vem som äger den, för då blir jag raderad.

BMW CS #5206
De
58
Deeds
Länka :D
De
58
Deeds
Hittade den ;)
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Det klart det ska vara E46. Hade tidigare en 330 2004. Helt underbar bil! Funkade jättebra på vintern med hardtop.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@AlexanderK: Är det så mycket strul med plåtcabbarna att man behöver fundera i de banorna eller är strul emd plåtcab ett "en på miljonen"-fel som man bara ska vara medveten om men knappast drabbas av?

Min e36suflett börjar bli lite trött i tyget efter 18 år men är fortfarande tät. Innetaket börjar hänga ner och de-laminera lite och rutan är lite mjölkig i vecket trots poleringar - överväger att byta ut tyget och plastrutan.

Med HT rullar den året runt och motor spinner fortfarande fint.

Men visst hade jag hellre haft en E46. Jag har ju också halvautocab - hade gärna haft helauto som kom 95 eller 96.

Skinnstolar är måste i cab och jag hade inte köpt annat än sportstolarna.

Cabväder i veckan!

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
ar
457
argungu
118i -20
Har haft en E93 i tre år och plåtcaben har fungerat perfekt. Jag har aldrig hört talas om problemet tidigare.

/Erik
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Angående vikt så väger min e93:a 10 Kg mer än min e46:a, det är ganska försumbart.
En e46:a är vridstyvare än vad e36:an är. Märks tydligt när man kör på sämre väg.

BMW CS #5206
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Nej, det är nog inte så ofta cabben krånglar, men den dagen den gör det så... Det var bara ett av flera skäl varför tyg-cab är bättre. Sedan är ju det en annan sak som man kan diskutera fram och tillbaka till Andromeda-galaxen, men jag ger bara uttryck för mina åsikter.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har ju en av varje och föredrar helt klart plåtcaben, men kör man bara på sommaren, så funkar det även med tyg tycker jag. Det jag varit lite orolig för, är att någon ligist skär sönder caben.
Sen tycker jag faktiskt att e46 är den snyggaste av 3 seriecabarna.

BMW CS #5206
E
1.156
E
320 ci cab -04
Tyg eller skinn i en cab kan man diskutera. Svart skinn och kortbyxor är hett efterlängtat en vacker sommardag. Jag har halvskinn/tyg i min och det fungerar utmärkt. Det är visserligen tillval men lättskött och något svalare en het sommardag... Nedcabbat funkar inte AC:en så bra ...

Plåtcab är bättre om man vill kunna använda bilen mer som bruksbil. Personligen tycker jag mitt upplägg med hardtopp på vintern och tygcab på sommaren fungera utmärkt.

//e
har du råd så är ju klar en e46 att föredra.. e36 är ju mer än halva priset o andra sidan
Med tanke på hur mycket vägdamm det blir i en cabbe så är det skinn som gäller alla dagar i veckan!
Att det är varmt att sätta sig på i kortbrallor, ja, men det är det i en vanlig bil oxå!

///Micke
Min cabrio Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.