AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
775

BMW 320 toruing (E30)

Jag har fått erbjudande köpa en kompis bil....jag var ju inne på att ev skaffa e36a men så öppnades denna dörr...Så undrar jag vad tycker ni om dom..är dom så hemska o trötta o törstiga som alla säger eller är dom helt okej???
Har fått riktigt bra pris på den därför undrar jag :)

MVh

Pimmen
Dom är trötta o törstiga som alla säger,det stämmer
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Nja M20B20 är helt okej, klart den inte är någon raket med 129hk men vilken bil är det? Det är dock en trevlig och kraftig sexa, lite glidare över den. Dom dricker dock en del, men inte oproportionerligt mycket för att vara en 25år gammal bil med en sexa under huven.

En annan fördel är att 325i visserligen är klart piggare men av precis samma anledning allt oftare är hårt hanterade eller till och med slutkörda. 2L-motorn har inte heller lika känslig topp som 2.5L-versionen...

Jag var själv ute efter en E30 Touring, och jag får erkänna att toppversionen 325i lockade klart mest, för många år sedan. Men jag ändrade mig, och det är samma tankegång jag rekommenderat dig att göra.

E36 är nämligen klart modernare, bekvämare och framför allt stadigare att köra. E36 går tryggt och stadigt som tåget vintertid medan en E30 kan vara lite lömsk och glad i att gå brett även på torr asfalt. Väldigt mycket av en busbil, men E36 kräver inte lika mycket av sin förare och eftersom den är stadig normalt men går brett om/när föraren vill upplever jag inte att den är tråkigare att köra heller.

Motorerna (M50 och M52) är också modernare, framför allt en Vanos-maskin har ett mycket bredare och starkare register än M20 och förbrukningen blir markant lägre. Dessutom är M5x-sexorna snudd på outslitliga, M20 kräver rätt skötsel och har tidigare ägare inte gett dem det blir det inte bra, jag tittade på många E30 som var slut i motorn när jag var sugen på en sådan.

Till slut blev det en 328i som är kvar idag, en underbar bil på alla sätt och vis som sticker iväg klart godkänt om högerfoten fälls och dessutom har den dragit 0.89L/mil i snitt sedan den köptes.

E30 i all ära, när alla punkter räknades samman upplevde jag att E36 var bättre och jag rekommenderar dig att göra samma fundering. :)

//Bjersér
Tack för svaren...nä jag vet inte alls hur jag skall göra...Är ju ibland jävligt sugen på en E39a med så...eller större o lyxigare bil men ändå vill man ha kul o köra...

Saken är ju att jag vill ha en som är lite ekonomisk för jag skall bygga om som sagt finbilen o det lär kosta på...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.