|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa en E65 från en person som har bilen skriven på sin firma i Luxemburg. Har fått en kopia på servicebok, registreringsbevis samt en kopia på Europlus garantibevis via mail. Där kan man se att bilen har köpts av firma xxx och att samma firma finns angiven som ägare i registreringsbeviset. Hur kan man ta reda på om det finns några restskulder på bilen samt att det inte är frågan om en leasing bil? Någon som har koll på hur exportregistreringsförfarandet fungerar i Luxemburg? Är registreringsskylten knuten till bilen eller ägaren? Mvh. Patric, BMWCS #4598 | |
|
Verkar som det blir en monolog av det här;) Har nu bestämt mig för att köpa E65:an som är en 745d uttagen 2007-08. Har gjort upp med säljaren att jag får låna skyltarna samt försäkring på hemresan till Sverige. En sak som jag har funderat på är om hur hans nuvarande försäkringsbolag ställer sig om en olycka skulle ske på vägen hem? Har varit i kontakt med mitt nuvarande försäkringsbolag Folksam, men de kunde inte ge mig annan information än att det har en importförsäkring för 4300:-/30dagar som man tecknar på chassinumret. Har man två försäkringar på bilen samtidigt så kan det väl också uppstå problem, eller? Hur blir det med avregistreringen i Luxemburg? Sker den iom. att han skickar in en anmälan om att bilen har bytt ägare samt exporterats? Kan det bli problem med ursprungskontrollen om jag inte har avregistreringsbevis från Luxemburg? Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
Flera försäkringar blr inte vara ngt problem, mer än onödigt dyrt för dig kanske. Folksam brukar kunna teckna trafikflrsäkring baserat på chassinummer som man bara avbeställer när man kommer hem, då kostar det dig bara några dagar. Men att köra på hans försäkring borde ju inte vara något problem sålänge den är registrerad och påställd i lux. Det viktiga för att du skall göra ursprungskontrollen är att du får med dig registreringsbevis i original (tror det var ett vitt papper i luxemburg) och eventuellt ett COC intyg för att kunna få bilen reggaf med koldioxidbaserad skatt i sverige, för dieselbilar vill man alltid det iaf. |
|
|
OK, Tack, ska kolla om det finns ett COC. Är det något som han kan beställa ut om det skulle saknas? Har fått en inscannad kopia på registreringsbeviset som verkar vara grått hopvikt i tre delar och heter "carte d'immatricolation". Enligt han som jag talade med på Folksam så har de en 30-dagars helförsäkring för importändamål som kostar ca 4300:-. Han påstod även att den förra ägarens försäkring slutar att gälla så fort jag har passerat in i Sverige. Frågade om de inte hade en trafikvariant baserat på chassinummer, men de hade de inte. Ska prova med att ringa igen då han lät lite osäker när jag frågade. Så du menar att det inte blir ngt. problem med avregistreringen med det förfarande som jag tänkt mig. Lite orolig att ursprungskontrollen ska ta onödig tid. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
| Kolla att bilen gått igenom besiktningen nyligen, de är gaska hårda på det här i lux, annars är bilarna överlag i bättre skick. Om det inte är Belgare eller Holländare som ägt bilen.... | |
|
CoC skall gå att beställa via BMW i Sverige för ngn tusing, alternativt via denna site Länk Jag har tecknat försäkring via Folksam när jag kört hem, dock endast trafik dårå. Dock förstår jag inte varför hans försäkring inte skulle gälla när hans bil körs utomlands? Mvh Tobias |
|
|
Bilen är besiktad i augusti 2011. COC-intyg finns. Har en liten förståelse hur den gamla ägarens försäkring gäller, då ett ägarbyte har skett och den gamla ägaren och försäkringsinnehavaren inte har någon ekonomisk koppling till bilen. Jag ska som sagt kolla med Folksam igen då svaret var lite svävande. Jag behöver ju ändå en 30-dagars trafikförsäkring till registreringsbesiktningen är klar. Tack för tipsen! Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.