AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.869

Svensksålda krockade bilar som blivit lösta för att återuppstå?

Skulle vara intressant att se om det finns Svensksålda bilar som försäkringsbolaget dömt ut som skrot..för att senare återuppstå som en ny pärla..Jag vet om en Volvo S60 R-04 som en plåtslagare köpte av ett försäkringsbolag. Ska se om jag kan få tag på regnr.(var några år sedan:)
Visa användare
60
jacktharippares
E34 525iA -93
e60 525ia - 06
vet att en Volvo 850 som mina föräldrar hade med reg nr JPR 103 fortfarande rullade efter att försäkringsbolaget hade meddelat att den ska skrotas, vet dock inte om den fortfarande finns :)
St
82
Stefan1973Karlsson
530xDA Touring LCI 2008
@Jack...

Den rullar enligt transportstyrelsen. 250637km 26/5 2011, vid besiktningen.
Ja, om det nu är samma bil.

Om en bil avregistreras kan/ska den inte kunna reggas igen, har jag läst mig till en gång i tiden. Men om avregistreringen inte sker så...

/Stefan
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Ja, det finns det gott. 2001 löstes min baksmälda 325E30 in av försäkringsbolaget pga bedömd repkostnad var för hög. Den köptes sedan av en BMW-verkstad och såldes 1 månad senare till en privatperson.

De flesta försäkringsbolag löser in bilarna när reparationskostnaden bedöms överstiga 50% av bilens värde.
Jag fick en gång se ett exempel på en Nissan 200SX lösts pga vandalism, alla rutor hade krossats och lite andra småskador.

Det är inte alltid lätt att genomskåda hur dyr en skada är att laga. Försäkringsbolagen räknar i princip bara pengar när de bestämmer sig inlösen eller inte. Inlösen handlar som sagt egentligen inte om bilen är skrot eller inte. Det handlar mest om den ekonomiskt bästa lösningen för försäkringsbolaget.

/G
Det där säger inte speciellt mycket som sagt det handlar om vad skadorna värderades kosta (ofta hos märkeshandlare).

En av 10st Alpinvita 540iT/6 E34 bedömdes som för dyr att reparera efter ha blivit stulen, det som var skadat/förstört/borta var;

Framblinkers x2 (stulna)
Vänster luftintag till bromsar i framstötfångare (stulet)
17" Rondell 58 (stulna)
Växelknopp (stulen)
Höger M-tröskel (skadad i bakant, troligtvis pga försök till stöld)
Höger hjulhus bak (lite skadat i plåten)
Alla lås förstörda (x4)
Eftermarknadsstereo (stulen)

Värdering hos BMW Segeltorp som var skyhög, troligtvis för de räknat på vad nya 17" Krysseker Style 5 kostar + timpenning på 1500-2000kr jag har för mig skadorna skulle kosta 70-80tkr. Bilen köpte av Perre Larsson och lagades för en bråkdel om man kan döma ut en bil för så lite och dessutom räkna på bättre delar ja det säger väl allt.

Jämför det med en VW Golf R32-07 som var krockad så rejält att enbart delarna (inklusive airbags) gick på över 100tkr blev väl uppåt 200tkr lackad och klar.

Visst finns det voltade bilar som lagas minns en autopowermedlem som voltade sin M3 E36 fick den inlöst fast han ville behålla och laga, i stället såldes den till någon lagningsfirma som fixade upp den.

Ett annat exempel är den Interlagosblåa M5 E60-05 som ska ha fått ny kaross efter dessa skador, fast det ska inte vara ok man får inte flytta chassinummer annat än på tävlingsbilar Länk

Mvh Stephan
Det finns med andra ord Sve bilar som återuppstår!!!

Skrot eller inte där håller jag med gasa.
Det är väl en enorm skillnad på denna typ av hantering mot den hanteringen som tex Bil33 ägnar sig åt!!!
Det finns alltid gränsfall där man i efterhand bedömer att en reparation visst skulle vara möjlig. Man får väl anta att de flesta fall vi ser i Sverige görs på ett lagligt sätt och inte med stulna bilar. Dessutom lite lättare att återkoppla till den eventuella verkstad som gjort det.
De bilar som mellanlandar i Baltikum fixas upp på ett sätt som knappast kan anses som trafiksäkert och inte sällan med stulna delar. Det är ju brottslig verksamhet. Slödder/brottslingar som pysslar med detta! Köper man en sådan bil så blir man garanterat lurad och man understödjer brottslig verksamhet.
Dessutom är det ju en verksamhet som är i stor skala, det har nämnts att det handlar om 9-10000 bilar som skickas över till Sverige på detta sätt.
Vem har jämfört detta med vad Bil 33 håller på med?

Tror du inte att det lagas med stulna delar i Sverige?

Ja kanske inte på Bilia mfl men mindre oseriösa....?
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Vet en som fick sin BMW 525 E39 Msport inlöst för några år sedan efter stöld av lyktor, front, airbag och orginalcd. De hade skadat lacken på skärmarna vid borttag av lyktorna (amatrörer) och enligt BMW så skulle hela kalaset gå på 85000:- att åtgärda (bilen var då värd cirka 150000) så den löstes. Bilen såldes kort därefter till en lackerare som jag känner som har ett bilskadecenter. han beställde delar från Tyskland och lackade själv och återställde bilen i ett bättre skick än den var innan för runt 30000. Den såldes med bra vinste kort därefter. Känner även en kille som har repat upp en svårt krockad och inlöst Merca E55 som han fick chansen att köpa loss, även den en svensk bil från början. Så visst förekommer det även här i ganska stor utsträckning.

Mvh Henrik
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Jo, Svenska bilar lagas också. Jag vet en ny SAAB 9000 Aero som skrotades under "Provkörning" på en bilfirma. Bilen lagades av bilfirman (Saab återförsäljare) genom karossbyte. Men det är en jäkla skillnad på att byta hela karossen på en auktoriserad märkesverkstad till en ny frisk mot att fulsvetsa dit tak, b-stolpar. m.m. i Öststaterna.

Om en märkesverkstad byter karossen så är det inte riktigt vad jag menar.
Utan skrotade bilar som lappas av tex en anställd plåtis som köpt loss bilen och vill tjäna pengar!

Som de gör i Baltländerna..kanske inte alla? De har märkesverkstäder?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De bilar som löses in av försäkringsbolagen säljs aldrig till privatpersoner. Vissa bilar kan säljas vidare till firmor, som lagar upp dem.

Ofta har dessa firmor bilarna som "utfyllnadsarbete" när det blir t ex en timma eller två över för en mekare som inte går att fakturera ut till någon kund. På så vis får de bättre beläggning på mekarna - dvs. ingen "spilltid" som inte utnyttjas men ändå måste betalas lönevägen.
Efter många "spilltimmars arbete" kan de sedan sälja bilen som är reparerad och tjäna några kronor den vägen med...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Nja..men om firman säljer den till den anställde??? vilket händer.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Att firman säljer till den anställde som lagar den på sin fritid med arbetsgivarens utrustning förekommer. Då sker det fortfarande i riktbänkar avsedda för den aktuella bilen.

**BMW-ägare i 32 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
ni
520
niklas100
520d 2008
Det gäller bara att hitta rätt kontakt på försäkringsbolaget
Vet en kille som inte gör annat än köper repar o säljer så kallat utdömda bilar
Ja efter att hört runt så verkar det finnas en del "lik" på vägarna som är Sv-sålda........
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.