AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.044

Tyvärr inte så tekniskt bevandrad, vilka manualer, böcker finns´till e38or

sa
39
sagor
E61 525 Touring -05
Lämnade in min 740 för generell översyn på BMW och fick ett antal punkter
som skulle kunna åtgärdas, bl.a byte av bussningar, styrstag, fjäderben etc.
Den är sänkt med som jag fick reda på inte den bästa lösningen, kanske nya ska till,
har haft för mig att bussningsbyte visar sig som ganska svamig gång och lite klonkande speciellt vid större ojämnheter på vägen etc, bara för att den är styv i chassit med rejäl sänkning och därför inte visar på de symptomen kan det vara bussningarna ändå

E38 fan

Xf
171
Xfreak
E36 325iC -92
E3 2500 -75
E38 740iA -95
Bussningsbyte på E38 (7or överlag) är ingen ovanlighet hehe.

De kan mycket väl vara bussningarna men frågan kan ju vara just om och hur vagninställning gjorts. Klonkar i framvagn mellan 60-90-120 kanske?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När det gäller reparationsmanualer är Bentley utan tvekan den bästa - rekommenderas
Länk

Men eftersom E38 inte är en alltför gammal modell finns en hel del ingrepp beskrivna i TIS (det är BMW's egna program med bland annat reparationsinstruktioner), och en online-version finns på nätet. Men TIS kan ibland vara lite alltför sparsam till var och hur saker sitter och ska lossas. Bentley är ofta bättre på detta. Därför är en kombination av Bentley, TIS och tips på nätet en kraftfull kombination.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Exempel på TIS online
Länk
sa
39
sagor
E61 525 Touring -05
Tack där BMW-slangen för bra tips. Bentley manualen verkar vara det jag är ute efter
I övrigt finns det just inget klonkande ljud utan mer vad verkstaden konstaterade vad gällde bl.a bussningarna, därför min undran och förvåning till konstaterandet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.