AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.780

Ditec behandling

Lämnade in e 90 på en ditec behandling i höstas, som jag tror blev helt bortkastat.
Bor i mellansverige där vägverket måste ha provision på att vräka på salt.
Fick till råds av firman som behandlade bilen att bara använda miljövänlig avfettning vid tvätt för att inte förstöra rekonden.
Det enda som hjälper att få bort saltet o skiten från bilen är petroliumbaserad avfettning
Så där gick man nog på en rejäl mina, eller vad tror ni

Pettson
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Är benägen att hålla med. Kommer aldrig att betala dyrt för dessa behandlingar. Bättre med en traditionell vaxning på våren efter en rejäl dos med avfettning. Mvh
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
Mac 24/prickbort är bra mot salt och snäll mot seal billig avfettning typ biltema innehåller mycke nafta som inte är bra för seal.../M
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag tycker de är bra.
Skyddar betydligt bättre än vanligt vax. Och håller längre.

-------
Min bil suger inte...
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag ser bara fördelar med att vaxa själv. Billigare, det blir nogrannt gjort och resultatet blir bättre. Jag avfettar och vaxar vår, sommar och höst med Meguiars produkter.
Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Hej.

Jag kör tefcars lack behandling, där är de bara köra på med på med prickbort använder även agrols kall avfettning normalt sett inga problem som helst. Visst är de roligt vaxa bilden, men djävligt lindrigt med lackbehandling.
Sen kan man diskutera deras priser som känns lite smått i överkant. Nu har jag så tur att jag har en i familjen som gör detta lite billigare:)

Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag får väl också tillägga att jag inte heller betalar mer än halva "normalpriset".
Och sen hur noggrant det blir gjort beror ju på vem som gör det.
Så man kan inte med automatik påstå att resultatet blir bättre om man gör det själv.

-------
Min bil suger inte...
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Fel formulerat av mig. Resultatet blir inte bättre, men det blir iaf alltid bra.

..till en bråkdel av priset.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Det enda bra med en "konservering" är poleringen, men det gör man ju bara på en bil som är typ tre år gammal. På ny bil är det pengar rakt ner i soptunnan.
Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Helt klart beror detta på vem som gör detta, eftersom han som gör de lägger ner sin själ i detta så blir alltid resultatet där efter... Så helt klart värt pengarna för mig..
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Min bil är DITECad, jag kör ca 4k mil om året kring Sthlm och det är rejält med salt. Upplever inte att skiten fastnade, allt försvann med miljöavfettning. Nåja, to each his own, jag är nöjd i alla fall :-)

mvh
Anders
Har ditecat en A3 (svart) och resultatet blev mycket bra, det höll betydligt längre än motsvarande vaxning. Brukar använda Sonax som jag tycker är lättarbetat och bra. Men prisvärt vet i tusan...
Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Allt beror ju på vem som utför underarbetet. Om det är en duktig yrkesman så får man ett resultat som det inte går att komma i närheten av genom att handjaga.
Om det är en person som verkligen lägger ner arbete och tid på detta så blir även kostnaden kunden betalar väldigt rimlig om man jämför med vad hantverkare generellt tar i timlön. Timlönen som en nogrann rekondare kan debitera är långt under vad exempelvis en mekaniker, snickare, rörmokare, elektriker osv tar. Detta har ju tyvärr gjort att det är många som försöker ta genvägar och på så vis spara tid och tjäna mer pengar och då håller jag fullständigt med om att det är bättre att göra arbetet själv!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.