AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.278

Rengöra motorn invändigt e36 m43b16?

Al
30
Alaa-c
316i Coupe -95
Hejj jag köpte häromdan en 316i coupe -95 och handboken till den är på tyska, så det var inte mycket man förstod, o dessutom har förra ägaren slarvat bort serviceboken.
Så, nu undrar jag, hur många liter rymmer den motorn? antar de är m43 motorn i och med bilen är från 95. Bilen har rullat lite mer än 21 tusen mil. Oljan är riktigt svart så jag tänkte byta olja osv på den, och är sugen på att rengöra motorn invändigt samtidigt.

På mitt förra jobb så brukade kollegorna snacka om att man kan blanda 1 liter diesel med ca 3 liter motorolja(om motorn rymmer 4 liter säger vi) startar bilen o varmkör motorn med höjd tomgång i ca 15 minuter och sen byta olja och oljefilter direkt efter.
Vad säger ni som kan om bmw? kan detta hjälpa? kan det skada något i motorn pga dålig smörjning? klarar oljepumpen att pumpa upp dieseln?
Alla svar och tips uppskattas! Finns säkert någon tråd om detta ämnet antar jag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dieselmetoden är nog inte att rekommendera!
Risken är stor att oljan späds ut så mycket att oljefilmen brister och du får ett mekaniskt slitage - känsligast är kamaxeln.

Ett betydligt mer skonsamt sätt att rengöra motorn invändigt är att göra ett "kort" oljebyte. Dvs. byt olja och filter och kör ca 100mil och gör ett nytt byte av olja och filter. Då får du ut merparten av smutsen med oljan.

Sedan finns ju alltid Bilsteins engine-flush, men det brukar kosta en dryg tusenlapp...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Al
30
Alaa-c
316i Coupe -95
Ja de är de jag har funderat på, och därför har jag tvekat, många säger olika saker på internet och de är svårt o veta vad som stämmer exakt.
Nu vet jag inte vad det har använts för olja under alla åren och antar att de är dumt om man skulle hälla i helsyntetisk olja?
Är det smart att till exempel hälla i halvsyntetisk eller mineralolja till kanske 75% och resten helsyntetisk, och så kanske öka procenten helsyntetisk nästa gång osv?

Kanske dumt att hälla i hela mängden helsyntetisk olja i o med de är mycket renare o finare olja och kanske kan få smuts och avlagringar på motorn att lossna och sätta sig på oönskade platser?
Al
30
Alaa-c
316i Coupe -95
Sen är man skeptisk till oljetillsatser från tex. Stp och Wynns i och med man inte vet vilken som är bäst/ eller om dem ens fungerar och är effektiva
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att syntetolja inte går att använda i motorer som har körts på mineralolja är en ren skröna!

Däremot kan det av kostnadsskäl vara lite onödigt att slå i helsyntetisk fin olja under ett "kort" oljebyte. Där fungerar en billigare mineralolja (t ex en som är avsedd för tyngre dieselmotorer då de oljorna har en mycket god förmåga att göra rent och binda smutsen i oljan). Så kolla efter en olja som är klassad främst för dieselmotorer (API C och en följande bokstav).

Byt alltid filter när du byter oljan, annars riskerar du att den nya oljan löser upp smuts som filtret har fångat in, smuts som sedan följer med ut i motorn och kan orsaka slitage etc.

Mvh
Johan B

Al
30
Alaa-c
316i Coupe -95
okej.
jo du har en poäng, dumt är det att hälla i fin olja och sen byta den efter 100 mil eller något. Ska försöka hitta någon olja för dieselmotorer. Kanske biltema har något, lika bra o köra på me olja därifrån om man ska byta ut den efter en kort tid. Såg innan att det fanns helsyntetisk olja på biltema som var avsedd för bmw, 4 liter kostade 400 kr tror jag.

Har du någon aning om hur många liter motorn rymmer på en sån 316i årsmodell 95?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har för mig att det är 4liter, men kolla här:
Länk

Din bil behöver inte BMW-longlifeolja, utan det räcker med en bra syntetolja, klassad t ex API SL/SM eller SN.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.