AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.068

Vad betalar man för när det gäller ny BMW jmf med andra märken?

Bi
305
Bimmernerd
530dM xDrive Touring -12
Jag såg på forumet att någon nämnde att du köper inte en ny BMW för att få en mer pålitlig bil, dvs färre fel än andra konkurrerande märken. Jag håller inte med, delvis betalar jag det högre priset för att förhoppningsvis få bättre kvalitet (dvs inte bara högre kvalitetskänsla!) Sedan är körglädje, det något svårdefinierade begreppet känsla, utseende, komfort mm med på listan över mina skäl också. Detsamma tror jag gäller även för Audi och Mercedesägare i rätt stor utsträckning.

Vad tycker ni? Varför väljer ni någon av BMW:s modeller vid ett nybilsköp i st för konkurrenterna?

Det blir extra intressant när man ser J.D. Powers undersökningar över tillförlitlighet för nya bilar. BMW ligger över snittet men är ljusår ifrån t ex Lexus. Jag undersökte hur min gamla bil VW Passat stod sig (i o f sig modellen som tillverkas i USA) och den var rätt långt under snittet...
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag tror att det är varumärket som gör att BMW håller ställningarna. Man har helt enkelt lyckats behålla kärnvärdet körglädje i alla modeller oavsett pris. När man testat andra bilar har de kanske övertygat på vissa punkter men det är nog den höga lägstanivå som gör BMW unikt. Man är helt enkelt jävligt bra på många punkter.

//Stefan

Mina bilar:Länk
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Min 118d är jäkligt rolig och förvånansvärt komfortabel, det säger en del :)
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tillförlitlighet är ju det minst sexiga försäljningsargument som finns. Skulle det vara viktigt skulle Toyota, Honda, osv dominera totalt.

Själv köper jag dem för att de är mycket roligare att köra än andra familjebilar. Inte hittat samma kombo av körglädje, utrymmen och komfort nån annanstans.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det finns ingen biltillverkare som kombinerar sport, komfort,design, ekonomi, kvalitet, prestands på samma sätt som BMW :-o
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Som ovanstående skriver så behöver en premiumbil inte vara det pålitligaste valet lika lite som ett glas från Orrefors behöver vara det tåligaste valet. Men personligen är jag förtjust i BMW dels på grund av det som Marin skriver ovan och dels för att de BMW jag själv eller andra i familj/bekantskapskrets haft har varit de bästa och pålitligaste bilar vi haft.

Om BMW inte hamnar i topp i en undersökning är det förstås tråkigt, men så länge ens egna bilar fungerar bra är det då hela världen?

//Bjersér
Jag väljer BMW för jag blir glad varje gång jag kör den. Detta oavsett antal cylindrar eller bränsle. Slutligen har de vettiga driftskostnader. Antar att detta summerar begreppet "körglädje".

Har provat Volvo, Toyota, Audi mfl men tycker BMW ger bäst totalupplevelse.
tycker också att Marin sammanfattade det väldigt bra! inte mycket att tillägga där! Starka varumärken kostar dessutom alltid lite mera, det gäller allt vi handlar.

Jag blir glad varje dag jag kör min 535dF11 (trots det är en diesel osv), helt underbar och fantastisk bil! Undrar ibland vad jag skulle med Mercan till :-)

/Anders
jo
69
jonte_malmö
Volvo 245-76 med M50B25 5-vxl ZF

Bakhjulsdrift.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag betalar för glädjen.
Från att jag ser den på uppfarten, sätter mig i den och stänger dörren, startar den och hör motorn, kör iväg och känner hur den ligger på vägen, till och med att aktivera blinkersen är en fröjd. Känsla ut i minsta reglage.
Värd varenda krona!! :)

-------
Min bil suger inte...
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Bakhjulsdrift + diffbroms + manuell växellåda + kvalitet + körglädje + rimliga driftkostnader= svår kombination. Jag kan inte komma på ett annat märke som kombinerar detta. Jag har verkligen försökt tänka mig andra märken tex audi eller mercedes, men det fallerar alltid någonstans.

Audi ser tråkiga ut invändigt och går bara att få med fyrhjusldrift om det är större motorer.

Mercedes börjar bli en stark kandidat med tex nya C63 AMG som verkar ha allt jag söker, kan nog till och med leva med den manuellt robot styrda växellådan. Men dom kostar fortfarande runt 500.000 vilket är för mycket.

Så då återstår bara BMW:)

Mvh. Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.