AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
510

Kylkompressorproblem

co
9
colm
5401A -94
Jag har en 540 1 -94 som säkringen till ACC,n går efter en stund. När jag sedan har stannat luktar det bränt från kompressorn.
Kompressorn låter även illa vid start men tystnar efter nån minut. Kompressorn känns även väldigt het vid remskivan.
Tacksam för förslag på vad det kan vara och ev åtgärd?
Kan man göra något själv?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kör den inte!! det kan var så att det är dåligt med esterolja i kylmedlet så den kärvar, kan resultera i att den nyper,ingen kul grej bilen stannar nästan åtminstone om den är fyrcylindrig, har råkat ut för det en gång,(ej BMW)i 90kmh när Ac:en fylldes utan att kompletteras med olja. det kan vara en orsak att det blir hett.(Fick byta ut kompressorn för att få det att funka på den bilen.)
Du bör konsultera en kylfirma som kan kolla upp det.

MVH
Hasso
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Det kan även "bara" vara magnetkopplingen mellan remskiva & kompressor som är bränd. Dvs spolen i den elektromagnet som kopplar in kompressorn är sönderbränd och drar därför mycket ström, så mycket att säkringen går. Ljudet är isåfall att den inte kopplar in tillräckligt kraftigt utan slirar med värme som följd. Värme & lukt kommer då även från spolen. Förhoppningsvis går det isåfall att bara byta kopplingen utan att behöva byta kompressorn, kolla med BMW eller någon kylfirma. Jag vet inte vilket kompressorfabrikat som BMW använder.

MVH Stefan

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
De flesta kompressorer är av japanskt fabrikat oavsett bilmärke.
"Otto" ger ytterligare en felkälla som absolut måste beaktas.

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.