AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.274

Bmw e36, koppling slirar på låga varv

Tu
9
Tuned
Bmw e36 m52b20
Hej igår bytte jag till mig till en Bmw e36 320 -96
Kopplingen på den slirar på låga varv (upp till 4k) men går bra på höga varv och jag undrar nu vad felet kan va?
Jag har hissat upp bilen idag och jag hitta ingen olja mellan motor och växellåda, tänkte på om packboxen har tryckts ut och det skulle läcka in olja.
Kopplingen hugger när man växlar ner som den ska göra.
Behöver er hjälp, tack på förhand // Adam
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det låter väldigt orimligt att kopplingen skulle slira enbart på låga varvtal. Rimligen borde den lättast slira vid det varvtal motorn levererar högst vridmoment och det är ganska högt upp i registret. Har inget bra svar. Bästa enkla testet av kopplingens grepp är att på 5:an i landsvägsfart trampa gasen i botten och snabbt kicka till kopplingen. Motorn ska då rusa upp i varv, men gå tillbaka lika snabbt.
Tu
9
Tuned
Bmw e36 m52b20
aa precis, tyckte också det va skumt därav denna tråd.
Vad menar du med att kicka till kopplingen? :)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Stampa ner pedalen och släpp upp den lika fort. Ska ge ett otrevligt och kraftigt "pang" i hela bilen (beroende på hur mycket gas man har, ska hållas konstant) om kopplingen är frisk. Är den inte det går varvet upp och sedan saktare/mjukt ner eftersom kopplingen slirar.
Tu
9
Tuned
Bmw e36 m52b20
Blev varken något pang eller boom utan de gick sakta ner. Antar att det är gamla vanliga kopplingen då :)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det låter så. Du får en känsla för det om du är lite ojuste med kopplingspedalen, tex rycker med pedalen under färd osv. Det är just det att släpper man pedalen fort så SKA det bli obekvämt om man med flit har lite fel motorvarvtal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.