AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.356

Sänkning till E91 xDrive?

ps
377
psike
M240i xDrive -19
Hejhej,

Har nu beställt sommarhjulen. Men nu måste det ju till en sänkning annars torde det se bra skumt ut.

I H&R och Eibach kataloger som jag kollat är det ju inte direkt supertydligt vad jag vill/ska ha.

Någon kankse kan komma med några tips? Vill inte TOKsänka, det ska trots allt gå att köra bilen. Motsvarande höjd över havet som en RWD med M-sportchassi borde vara rimligt? Vad är det jag ska ha då?

Länk StefanL här på forumet hade fått till klart vettigt stuk på sin bil med motsvarande däckdimensioner.

Så, alla tips välkomnas gällande sänkning. Ser ju helst att jag klarar mig med fjädrar och inte dämpare och allt.

Slutligen: Byta fjädrar och en 4hjulsinställning, räcker detta? Eller är det nån nivåreglering eller annat som kommer "få fnatt" av ingreppet?

ps
377
psike
M240i xDrive -19
Länk

är det denna tro?

ps
377
psike
M240i xDrive -19
Fälgar på plats, HR-sänkning på plats.

Passade ju bra, när det vräker ner snö i Norrland!

Länk

fi
22
finntrade
745IA 2002 Toledoblå
Fint blev det!vad är det för storlek på hjulen?jag har en sedan xi med 18 tums hjul.undrar hur mycket man skall sänka för att få samma stuk som du.
mvh tomas
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Länk

tack tack. är samma fjädersats som länken, hjulen mäter 19" med 225/40 fram och 265/35 bak om jag inte minns fel.

Li
8
Lindbang
320d xdrive Touring -12
Tjena, det blev ju snyggt! Var det enkelt att byta? Något man behöver tänka på? Har du märkt av några problem efteråt?
Carl
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Hur det var att byta låter jag vara osagt då jag lämnade bort det till en verkstad.

Problemet jag upplevde var att dom inte fick till hjulinställningen bak efter sänkningen vilket ledde till rätt snenötta bakdäck (bidrog säkert att vi åkte 150 mil med något för högt tryck på kulan innan jag bytte däck).

Jag satt iaf tillbaka org bak (eller verkstaden) och ny hjulinställning (samma verkstad) och enligt protokollet blev det rätt perfekt efteråt. Har kört 4000 mil efter det och inget mer snedslitage.

Utseendemässigt tyckte jag att den kändes högre fram än bak "typiskt bmw"... Och nu är effekten egentligen likadan fast tvärtom. Tycker den ser perfekt ut fram och bara aningens hög bak.

Fantastisk bil i varje fall. Ska ta och sälja den nu efter 12500 mil och testa en annan tysk ;)

Li
8
Lindbang
320d xdrive Touring -12
Tack för svaret. Har också en e91 xdrive -12 och funderar på att sänka den snart, men jag ska nog testa eibach.
Okej, kan tänka mig det :)
Li
8
Lindbang
320d xdrive Touring -12
Tjena, har du någon bild på bilen när originalfjädrar är på bak och hr fram?

Mvh
Carl
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Fick gräva lite, men denna bilden kanske säger nånting...

Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
E det bara dom gamla viskokopplingarna som man inte ska olika dimensioner på däck?
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Toleransen på rullomkretsen vill jag minnas var låg - men matchar man däck på ett vettigt sätt så var det inget problem - enligt min däcknasare. Skiljde typ 0,5% eller nått i den stilen på mina dimensioner med Macaroni-däck och sedan Michelin.

Finns väl en hel del xDrive-modeller som har Dunlop/Michelin från fabrik med olika dimension - dock samma rullomkrets (inom ramarna).
Li
8
Lindbang
320d xdrive Touring -12
Tack! Det såg ju inte dumt ut, jag har hittat Eibach fjädrar fram till ett bra pris från Ebay så jag funderar på att bara köpa dom. Du har inte märkt några problem eller att den är för mjuk bak eller nåt sånt efteråt?

Carl
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Märkte inga problem. Men bytte bil i juni -15 så blev inte jättemånga mil körda heller. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.