AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.498

Bilen aningen "kobent"

Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Hej!

Såg i förra veckan när jag stod bakom min E61'a -07 att bakdäcken står snett utåt i nederkant på båda sidor - typ att bilen är "kobent", inte mycket men ändå synligt.

Det är inget som känns när man kör och jag ser inte heller något ojämnt slitage på däcken. Vet dock inte om det sett ut så här sedan jag satte på vinterdäcken i höstas?

Pratade först med en däckverkstad och killen där sa att många BMW bilar ser ut så. Pratade sedan med BMW-verkstan och där menade dom också på att det inte behöver vara något fel, men för att vara på säkra sidan kan man göra en fyrhjulsmätning.

Är det någon på forumet som vet om det är "acceptabelt" att däcken pekar svagt utåt? Vet ej hur det ser ut under körning, men jag ska kolla upp det.

Kan felet var något annat än att hjulinställningen är fel?

Mvh Fredrik
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Menar du att däcken endast står utåt i nederkant, alltså camber eller menar att hela däcken pekar utåt, toe out?

Är du obekant med begreppen kan du läsa här Länk.

Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
När jag läser ditt inlägg igen känns det som du menar cambervinkeln, det är inget konstigt utan ska noga vara så.

Nog skriver jag för jag vet ju inte exakt hur mycket de lutar, men om det inte är mycket skulle inte jag oroa mig för det.

FredrikNacka
Tack för ditt svar. Det är nog cambervinkeln som sagt. Alltså att hela hjulet på det vertikala planet står snett utåt, lutningen ser likadan ut på båda sidor. Men som sagt, inte kraftigt, men ändå synligt. Ska försöka hålla koll på däcken, för är vinkeln "fel" så bör väl ojämnt däckslitage uppstå efter en tid? Något man kan känna i bilen i någon situation?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
När bilen körs och speciellt när du svänger belastas däcken på ett annat sätt. Viss negativ camber ger bättre kurvegenskapar men minskar lite på livslängden, lätt förenklat. Titta på andra BMW-bilar som du ser på parkeringar så kan du se om deras däck lutar lika mycket.

På min bil blev detta fenomen mycket tydligare med de bredare sommardäcken på.

Anders-72
525i Touring -01
Det väldigt svårt att bara se cambervinkeln med blotta ögat. Det finns ju ingen lodrät referens utan karossens sida lutar ju en del och kan skapa synvillor.
Fr
205
FredrikNacka
Jo, det är sant. Kanske kan man lägga ett vattenpass utmed hjulsidan?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, det går ju. Men det förutsatt att bilen står på en exakt plan yta. En betongplatta du kollar även den med vattenpasset t.ex.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Lite OT, men vad är det för vätska i vattenpasset..?

/U.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Absint när det är grön vätska
Jo
70
JockeA
BMW 530XD Touring -06
*Såld* :(
Onestorm, självklart är det rakvatten! :)
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
JockeA var med på noterna! ;-)

/U.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
...fast gotlänningarna använder raukvatten, för di vill ha steinkoll! :-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Men gotlänningarnas bilar blir bara fårbenta...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.