AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.586

M Driver´s paket och Competition Package?

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag rekar E92 M3 utrustning inför ett ev. framtida begköp. Men jag hittar ingen info om vad "M Driver´s paket" och "Competition Package" innebär. I begannonser står det ofta M-Drive, är det M Driver´s paketet som menas eller en tredje grej?
Förvirringen är total, hjälp mej! =)

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Nej det är inte samma; M Drive är möjligheten att genom iDrive (kräver navi) kunna samla och ställa olika parametrar tex styrning, trottelrespons etc.
Jag ser två användningsmöjligheter för M Drive; dels att man kan välja sport+ för gasresponsen, något man inte kan göra utan M Drive, och dels att man kan samla sina favoritinställningar i M-knappen på ratten.

m Drivers pkg = toppfartspärr höjd till 280km/h + förarkurs för första ägaren

comp pkg = specifika 19" + EDC (med annan setup i sportläget och saänkt 10mm + ett friare läge för DSC
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
tilläggas bör att man även utan varken M Drive eller navi kan ställa gasrespons/servoläget i ett mindre exakt förfarande genom att använda Powerknappen, som alla M3 E9X har.
EDC (om bilen har det) och DSC gäller samma sak.
Men man får några fler valmöjligheter iom M Drive, tex Sport+-läget nämnt ovan.
Jag har M-drive sam idrive. Tycker det är smidigt att trycka på en knapp så får jag alla min inställningar klara om jag vill busa lite. M-drive ger också en lite friare "antispinn" dvs den ingriper senare, typ precis innan det är för sent. Skoj om man vill sladda men inte åka av vägen/banan.

Comp pack eller ZCP som det kallas ibland ger också andra fälgar, silverfärgarade modell 359 19" som är lite bredare än modell 220 19". 359 är tillverkade av BBS. Dock så är modell 220 smidda magnesiumfälgar, typ det bästa som finns vad gäler hålbarhet och vikt. Dock så är BBS mer än riktigt bra på att tillverka fälgar så 359 är grymma ändå!
Comp pack lanserades 2011 har jag för mig. bilar med ZCP fick uppdaterad mjukvara för at fungera bättre med DKG, sägs vara snabbare 0-100 kmh.

Saker jag tycker var viktiga vad gäller utrustning: EDC, Novillo läder svart, idrive, M-drive, 19" (18" är ordentligt fula tycker jag) Adaptiva kurvljus, comfort access, belysningspaket dörrar.

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Är verkligen EDC (när det gäller M3 E9X) så bra som folk tror?
Eller är det en åsikt skapad av en lyckad marknadsföringskampanj?
Jag märkte ingen direkt skillnad komfortmässigt mellan den M3 EDC/18" jag körde, och en 335i med m-sportchassi.
Däremot blir fjädringen stenhård i sportläget, men det är knappast önskvärt på annat än en helt jämn bana, då man får sämre grepp med en onödigt hård fjädring ute i verkliga världen.

Däremot Porsches PASM, där märktes ivf jag en enorm skillnad mot de passiva dämparna. Den lilla 997an var trots 19" med eltejpdäck avgjort mer komfortabel än min E46.
Min personliga åsikt är att EDC är värt att ha, det tror jag även påverkar andrahandsvärdet på bilen.

Komforten är bra i komfortläget och som du säger hårt när det ska vara hårt, mellanläget som heter "sport" är aktivt och fungerar riktigt bra tycker jag. Om man nu skulle välja en bil utan EDC så är bilen alltid inställd på hårdare dämpning än en en bil med EDC som får tillgång till komfortläge. EDC för mig ger mig bästa av två världar. Med M-drive så är det en knapptryckning som förändrar bilens karaktär ganska ordentligt.

EDC eller inte... Det är ju en onödig funktion om man kör mycket bana, då kastar man säker på ett gäng riktigt bra coils istället...

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Tack för uttömmande svar!
För min del är Comfort Accsess och ljust skin nog de enda tillvalen som jag "måste" ha. M Drive verkar också riktigt intressant, kul med justeringar av alla de slag!
M Driver´s pkg klarar jag mej definitivt utan. Toppfartspärren ryker ändå då jag ska chipa/mappa den med annat avgas etc. ZCP är inte heller nån prio då jag ändå kommer åka andra fälgar och DSC kommer aldrig att vara påslaget. Någonsin.
EDC känns lite som överkurs trots att jag gillar justeringsmöjligheter. När det ev. blir dags för köp för min del lär stötdämparbyte vara bland det första som måste göras ändå och jag gissar på att BMW original EDC dämpare är onödigt apdyra. Finns det eftermarknadsdämpare med EDC justering?
Sen finns de ju tyvärr inte i speciellt intressanta färger heller, så jag lär leta rätt på en som är rätt i övrigt och lacka om den direkt.
Den dagen... =)

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Fan ska det vara en M-bil ska det vara stabilt och klippfast väghållning, ingen jävla komforträcer för min den del tack! ;) Då kan man lika gärna köpa just en höjd 318ci ...Jag säger inte att fyllningarna i tänderna ska rasa ut när du kör över mittstrecket direkt, utan det ska vara fint avstämt som bara M chassit kan, och det vill säga mediumfasta bussningar med mediumfast sättning i fjädringen med hårdare dämpning och hårdare krängningshämmare= M Chassi ! Kan vara ett av världens bästa chassin direkt från fabrik, så varför välja EDC? Jo för att andrahandsvärdet, och för att frugan ska gilla bilen;)

Med vänlig hälsning,

Fredrik

BMW CS #07491
Visa användare
28
schaat
BMW M3 -13
Jag hade PSS 10:or på min e46:a, funka kanon men efter ett antal resor fram och tillbaka ner till Nürburgring så tröttnar man. Valet på e92:an föll på EDC:)

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Lyfter frågan: finns det eftermarknads EDC dämpare?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.