AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.960

Xenon ljus e90

Hej Autopower medlemmar!

Mitt xenon ljus på halv ljuset har blinkat lite från och till i några månader nu.
Det har slutat om man har ''startat om'' lampan genom att stänga av alla belysning och sedan slå på igen.
Men idag så började det blinka oavbrutet ungefär som en strobe, om jag testat att starta om ljuset så blinkar det när man startar ljuset igen. Jag tittade inte när jag lämnade garaget i morse, men kan även tillägga att jag har tvättat bilen i eftermiddag.

Om man ska byta lampan, så står det i instruktionsboken att man ska vända sig till verkstaden.
Men priset blir därefter. Så om man skulle utföra jobbet själv?

Hur gör man, hur rekommenderar ni att man ska göra vid ett byte?
Vad ska man då har för: Lampa? Behövs det några special verktyg.

Tacksam för svar.

/D
Ska tillägga att det bara är på passagerare sidan det blinkar.
We
159
Weelie
435D GC-15
Hej ryttaren

Lampan D1S köper du nog billigast på ebay.
Finns billiga fabrikat men satsa på på kvalite som t. ex. philips dom vet jag håller bra.
Jag böt mina vid ca. 10 000 mil.
Bytet gör du genom att ta bort framhjulet, därefter skruvar du bort främre delen av innerskärmen. Nu kommer du åt att byta samtliga lampor ganska bra. Har för mej att det även finns en film på youtube hur det går till.
Låter kanske krångligt men är faktiskt ganska lätt.
Lycka till.
Okej tack för hjälpen. Då vet jag det. Svårt att hitta vad lampan heter tycker jag.
Tänkte på det, räcker det att bilen avstängd, och brytaren på 0? Inga andra sladdar som ska kopplas ut?
We
159
Weelie
435D GC-15
Själva lampan heter D1S och är lika lätt att byta som vilken annan lampa som helst. På själva sockeln av lampan sitter en kontakt som ibland kan sitta lite hårt. Det räcker med att bilen är avstängd och "nyckeln" urtagen, alltså tändningen avslagen. Inga sladdar som behöver kopplas ur.
Okej fint tack!

Vad är det för stycka eller vad man ska säga 4300k eller vad är det?
We
159
Weelie
435D GC-15
Jag kan inte det där men jag tror det har med färgen på ljuset att göra.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Färgtemperaturen är ca: 4300 Kelvin på originallampor, använder man ett högre Kelvintal får man vitare ljus som mer går i blått. Dagsljus har ungefär 6000K

BMW CS #5206
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Hej Bmwryttaren.
Jag har exakt samma symptom som det var på din bil, blev det bra efter bytet?
Böt du båda sidor? Om inte: skillnader mellan vänster höger? Vad köpte du för lampa och var?
Mvh
Mikko

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.