|
|
|
|---|---|
|
Tjenaa När jag var påväg hem i lungt mak tidigare idag tänkte jag köra om en bil. Min hastighet är drygt 100km/h och lägger manuellt i 4ans växel och påbörjar omkörningsproceduren med full gas. Till min förvåning händer inget när jag trampar gasen i botten, men efter nån sekund ryter bilen till och sticker iväg som en missil!! Jag hinner se att bilen växlar ner till tvåan för att sedan återgå till 4ans växel när jag släppte gasen och gled om min käre mottrafikant. Är inte tanken med det manuella växelväljarläget att den stannar kvar på förvald växel? - Även vid kraftigt gaspådrag. //David Mitt åkdon: Länk | |
| Jag har aldrig provat just det som du beskriver men däremot vet jag att om man kör för sakta i manuellt läge så växlar den automatiskt ner till en lägre växel om den tycker man åker på för hög växel. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Är ju inte helmanuell utan halvautomat :) dvs den växlar själv även det läget ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Du kan säkert känna ett litet motstånd i gaspedalen en bit från fullt nedtryckt och även i manuellt läge har BMW (oftast/alltid?) nedväxling när man går förbi det (den s.k. kick-down "markkören"). Ibland (dvs på vissa bilar) kan det också vara så att bara genom att flytta spaken till "manuellt" läge ändras växellådsstyrningen och då ofta till s.k. sport-mode. Det kan innebära en mängd förändringar som t. ex. ändrade växlingspunkter och annan pedalmapp. |
|
|
Jo JensDavid, med BMW steptronic får man anpassa körstilen efter bilen så den inte blir missnöjd. Jag har själv retat mig lite på att de BMW med kraftiga motorer och nästan obegränsat med vrid jag haft förmånen att köra, inte låtit motorn segdra lite mer. Bilen vet bäst. Men å andra sidan, manuell växling är bara kul om man kör hårt. Kanske är det likadant med andra bilmärken som erbjuder manuell vaxling av automatlåda. |
|
|
Jag har försökt känna efter dedär motståndet i gaspedalen men aldrig hittat. Nu förtiden undviker jag att trampa fullgas för motorn varvar bara hej vilt.. Känns mindre bra att köra på 2ans växel i 100km/h, även vid kortare stunder. Motorn har ju trots allt hängt med i 24k mil hittils. (Jag har lite problem med convertern, därför får man i tid och otid lägga i S-läget för att koppla ur lock-upen "/. men i hastigheter >110km/h funkar växellådan fint =)) //David Mitt åkdon: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.