AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.692

525i m-sport DSC lyser konstant & hjälp sökes!

Ni
33
Nickemannen
X5 4.4 M-Sport
Behöver er kunnigas hjälp, min DSC började lysa igår och antisladd fungerar ej men abs bromsarna fungerar. Var och läste ut felkoder nyss och fick följande:Sidoaccelerationsgivare -Kabelfel samt Rotationsgivare -kabelfel

Kan ni berätta vart felen ligger och vad som behövs för att åtgärda så billigt som möjligt..vill helst slippa lämna in den på BMW.

Mkt tacksam för svar

Ni
33
Nickemannen
X5 4.4 M-Sport
Ingen som vet?
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag testar sånt här på Volvo. Det låter kanske som en kabel som lossnat från givaren för yawrate och lateral acceleration. Den kan också vara trasig, men då borde den inte säga kabelfel tycker man.
Ni
33
Nickemannen
X5 4.4 M-Sport
Så det kan inte vara modulen det är fel på? Den som sitter under huven menar jag
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag skrev ju att den kan vara trasig, men den larmar om kablar. Prova koppla ur den och se vilka felkoder du får eller typ kolla att alla kablar är fast.
Ni
33
Nickemannen
X5 4.4 M-Sport
Har nu bytt alla sensorer för abs runtom, även virat ihop kablarna till slitagevarnaren.
Men fan inget funkar, varken dsc,antisladd eller lampan för slitagevarningen slocknade, så nu gissar jag att enda felet är väl boxen eller? Blir tokig på dessa elfel....
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Köp kylspray och testa att kyla ner styrenheten. Spraya så hela boxen blir vit. Släcks lampan så är enheten sönder. Kostar inte så många kr att testa. Angånde slitagevarnare prova att ha nyckeln i läge två i 1 minut sen borde den lampan släckas om allt är ok. Den släcks inte utav sig själv om du bara byter slitagevarnaren utan du måste nollställa systemet genom att öppna dörren och vrida nyckeln till läge 2 och vänta i ca 30 sec (1 min för att vara på den säkra sidan).

Lycka till.
Ni
33
Nickemannen
X5 4.4 M-Sport
Har haft nyckeln i läge 2 i över i minut med dörren öppen men den slockande inte heller.. läge 2 är väl när alla lampor lyser på panelen? Ska testa kylspray under kvällen, återkommer med svar.

PS: Detta var mina felkoder när jag kollade före jag bytte alla sensorer: Sidoaccelerationsgivare -Kabelfel samt Rotationsgivare -kabelfel
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Det här med att virra ihop kablarna är jag lite osäker på om det hjälper på alla modeller. Köp ny kabel eftersom den inte är så dyr. Och läge 2 är läget då alla lampor tänds.
Ni
33
Nickemannen
X5 4.4 M-Sport
Du har ingen ide om vad felkoderna kan betyda som jag fått? Är det så surt att det är abs styrenheten? Läste om en annan kille som hade dålig gjord ljust bakanför strålkastarna där en massa bruna kablar går... Har även hört att 2002 och nyare har mkt bättre styrenhet så den ska ej gå sönder...
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Jag tycker bara att det är rätt så billigt att utesluta styrenheten med hjälp av lite kylspray. Styrenheterna från 2002 (eller 2001) ska hålla bättre men de kan fortfarande gå sönder.

Vet inte riktigt vad felkoderna betyder. I mitt fall så visade den vänster givare fram då enheten var trasig.
Ni
33
Nickemannen
X5 4.4 M-Sport
Har nu testat en hel flaska kylspray, inga lampor slocknade...prövade även nyckeln i läge 2 och minst 2 min men slitagevarnaren slocknade ej heller.. blir tokig på detta! Någon måste ju veta felkoderna?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Hade du några nummer på felkoderna?

Här är en sida som verkar ha en vettig beskrivning:
Länk

FAF
Visa användare
157
518i95
Bmw 320 e46
tackar för nollställa systemet beskrivningen nu lyser inte min airbag lampa längre den började nämligen lysa efter rekond för 2,5 veckor sedan men nu lyser den inte
Ni
33
Nickemannen
X5 4.4 M-Sport
Tyvär har jag inga nummer utan fick bara detta som jag skrev, har kollat runt lite mer och enda som nu kan vara fel är sensorn som sitter under förarstolen / under mattan, rotationssensorn / yaw. Är jag helt ute och cyklar nu?
Ni
33
Nickemannen
X5 4.4 M-Sport
Inga fler tips?
Ni
33
Nickemannen
X5 4.4 M-Sport
Felkoderna är nr 52 och 53 , är inte bmw program utan detta är programmet som alla andra verkstäder använder sig utav.
Sn
69
Snabbe83
525ia -01
Toyota corolla -95
Jag har samma problem min lampa lyser konstant jag lämnade in min på auto mek Karlskrona kommer inte ihåg vad dom sa för fel och vilka felkoder som sas men det var tvunget att byta ut 2 saker men ska ta reda på detta men slut summa va på ca 5000kr me en ny del o en begagnad, har för mig kompressorpump el något liknade men inte 100 som sagt ska ta reda på det lite mer. mvh Andreas
Sn
69
Snabbe83
525ia -01
Toyota corolla -95
Hu har jag varit och nollat mina felkoder innan stod det 5C: Tryckgivare
58: Förpump sen så gjordes en styrvinkelskalibrering och bilen svalde alltihopa men nära mekanikern var ute ur verkstaden så körde han in lika fort dsc lampan lyste igen, ny avläsning av felkoder och då var det 58: Förpump.
Som innan nämt mätte jag 12,1v på batteriet men hade det på laddning hela dagen innan jag körde till verkstaden. Min abs jobbade för fullt innan jag nollade felkoderna 5C: Tryckgivare 58: Förpump men har inte hunnit testa absen idag.

Dom skulle forska lite i detta så jag väntar med svar ifrån dom. men är det någon här som kan svara eller klura på vad det kan vara.

MVH Andreas/Snabbe83
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.