AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.240

Mjukare fjädrar och eller dämpare på USA-e46'or?

Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Hej på er, är det någon som vet om det är någon skillnad i dämpare och/eller fjädrar på USA-sålda e-46 or gentemot de europeiska? Funderar på att "uppgradera" till mjukare sättning på min touring.... och är medveten om att jag nu blir idiotförklarad av 97% av alla här...men det är trots allt min brukspendlare:-)
mvh
/Magnus
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag gissar att det inte är så, men det kan du ju lätt kolla på realoem.com där du kan välja USA eller Europa i modellvalet. Sedan är det bara att jämföra artikelnummer på fjädrar och dämpare.
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Tack för tips! Ska ta en titt...
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Strunta i fjädrarna, till 99% är det stötdämparna som påverkar det du vill förändra.
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Gasa: Ok, om det är så är det bara att gå till någon som säljer dämpare och be om några mjuka som passar till en E46'a? Dum fråga kanske, men har aldrig bytt dämpare på en bil förr...och vid 13000 mil är det väl ändå dags....
mvh
/Magnus
Har du haft bilen sen ny? Om inte, är du säker på att bilen har standard chassie? Om bilen är utrustad med sänk/hårdare fjädrar blir det sällan bra med originaldämpare.

mvh/ Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, fjädrar och dämpare måste jobba i harmoni om det skall bli bra!

Byter man t ex bara till hårda sportfjädrar kommer de hårdare fjärdrarnas kraft att öka slitaget markant på dämparna, samtidigt som både väghållning och komfort inte blir så bra som det kunde varit om dämpare/fjädrar harmoniserade korrekt...

Det första jag skulle göra om det är en "mjukare" bil du vill ha, är att byta till 15"-fälgar med lite bredare däck på relativt smala fälgar = mjukare och högre fjädringsmöjlighet i däcken.
T ex. 205/60-15, på 6 eller 6,5" breda fälgar.

Men jag är lite osäker på om det passar med 15"-fälgar på touringen efter -02....

Annars kan du köra med 225/50-16 på 6,5-7"-breda 16"-fälgar. Det gör att däcksidan buktar lite mer än 205/55-16 - ger dessutom lite skydd för fälgarna mot trotoarkanter etc.

Leta även efter däck som redan från början har en mjukt rundad skuldra i stället för däck med raka däcksidor/skuldror på slitbanan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Johan B: Det ligger Nokiandäck 225/50/16 på BMW orig alufälgar i nuläget. Bilen är ju inte någon tvättbräda nu alls, men mina funderingar kretsar ändå till att se på möjligheten att mjuka upp den lite - därför gick tankarna till fjädrar/dämpare.

AKN: Nix har inte haft bilen sen ny, men om det sitter någon form av sportchassie på bilen, borde det ju gå att ta reda på genom chassienummer eller dylikt.

Mvh
/Magnus
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Sitter det ett eftermarknadsskit monterat brukar det dom oftast vara i andra färger än originalet. Men visst finns de även dom som ser ganska så lika ut också.
Du har inget m-chassi då? för de upplevs ganska så mycket stummare.

Vill minnas att det sitter några typer av färgkoder på dämpare/fjädrar som jag antar är till för att tala om vad de är för typ?
Tror jag hade grön/röd...
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Som sagt däcken har stor inverkan på komforten och kan ofta vara det lättaste påverka. Det kan vara skillnad som natt och dag mellan olika märken och modeller trots samma dimension. Läs alla däcktester och kolla vilka däck som får höga komfortbetyg.

Visserligen har JohanB rätt i sak men stötdämpare och fjädrar jobbar som en enhet men stötdämpare klarar ett väldigt stort intervall i fjäderhårdhet med god funktion. Framförallt påverkas komforten relativt sett väldigt lite av fjäderhårdheten.

Jag har praktisk erfarenhet av att byta till nästan 3 gånger hårdare fjädrar och komforten påverkades väldigt lite. På vanlig väg reflekterade man inte ens över det satt så pass hårda fjädrar. Att detta inte var en optimal lösning ur väghållnigshänseende är rätt uppenbart men just i detta specialfall var det trots allt bättre.
De flesta sk sänkfjädrar är endast 30% hårdare än standard och den skillnaden i fjäderhårdhet är inte så stor ur komfortsynpunkt. Däremot kan höjdskillnaden ställa till en del med originalstötdämparnas funktion.

Komfort handlar mest om hur transienter hanteras av hjulupphängningarna och där är stötdämparna den komponent som absolut störst inverkan.

/G
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Utan att ha verifierat det, så vill jag nog säga att min bil är helt original och har vare sig eftermarknadskit, sänkfjädrar eller sportchassi! Gör antagandet helt baserat på förutfattade meningar - då bilen haft två tidigare ägare, båda i 60-års åldern. Kan inte tala för den första ägarinnan, men den andra kändes inte som om hon hade haft några "rejsambitioner" med bilen:-)
Har någon av er något tips på köpställen om man vill få tag på mjuka dämpare till en i övrigt standard 320T e46'a?
mvh
/Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.