|
|
|
|---|---|
|
Behöver veta om man måste pressa i bussningar eller liknande? Mvh:Fredrik | |
|
bytte på min för ett tag sen. rekommenderat är ju att köpa en med ny bussning redan ditpressad. då blir det genast mycket enklare. se Länk |
|
|
Ok. Vet inte riktigt hur det funkar men fick nedslag på besiktningen på spindelled. Har inte pappret framför mig nu men det ja läste mig till verkar det vara lättare att byta hela länkarmen. Stämmer detta? Fredrik |
|
| Ja. Jag fick samma anmärkning. Inget man gör själv om man vill pressa ut den gamla spindelleden o pressa i ny. Köp ny bärarm inkl bussning så är det inte så struligt att byta själv. | |
| Rekommendabelt är att kosta på en hjulinställning efter bytet, så slipper du onödiga överraskningar beträffande däckslitage. | |
|
Jag försökte byta själv (enligt guide här på forumet) men fick ge upp pga att det var knepigt att komma åt en mutter (den som sitter i "böjen"). Lämnade in på verkstad som bytte och debiterade 1,5 h. |
|
| muttern du pratar om WGG tas lämpligen ovanifrån med lång (jättelång) förlängare till spärrskaft alternativt får man ta väck motorkåpan så går det med vanlig blocknyckel... | |
|
Köp nya länkarmar via Ebay, så får du dem båda till vettig peng inklusive Polyten bussningar istället för orginal möget ;). Gav själv för mina 1660:- inkl frakt med powerflex bussningar. Snabba med frakten också. Tog 3 dagar, så var de här. Inga problem att byta själv, men muttern som nämns som är svår att komma åt är vänster fram. Om jag minns rätt var det styrsången som ligger väldigt nära, men det gick med nyckel. Lossa typ 5mm, vända på nyckeln och dra ytterligare några mm osv till den var av. Höger fram kom man åt med hylsa. Rekomenderar dig att byta båda sidorna fast du bara fick klagomål på ena sidan. Den som är någorlunda okej kommer att ätas upp snabbt när du får på en frisk på ena sidan. Likaså som Anders 72 nämnde ang hjulinställning är mer eller mindre måste och lägga c:a 600:- för en nu och andra sidan går sönder också åker du på en hjulinställning till sen. Länk Han här får du rubbet av, men var lite dyr tyckte jag. Ska se om jag finner han som jag köpte av. Var detta paketet som jag köpte. Hittar inte han jag köpte av, men annars om du letar runt själv. Sök på Bmw E46 Control Arm. Här är en till utan polyten bussningar för 1500:- totalt för båda. Länk Några säljer bussningarna med hållare för c:a 80$. Hade du hamnat på c:a 2300:- totalt hem hit. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Har redan bytt på andra sidan eller va gjort för ca 3 år sedan. Har redan fixat länkarm samt bussningen, blir till att pressa på den. Har ett lite smärre problem. Vart faan sitter säkringen till nr skyltbelysningen? Vet att det heter något i stil med keinzenslicht men hittar ingen säkring till de i handsfacket. Borde väl hete samma på denna som på en e34 eller? Mvh: Fredrik |
|
|
Hur lång förlängare behövs det eller? Tacksam för svar. /Fredrik |
|
| vill du använda förlängare så behöver du ha en som är typ samma som motorns höjd... minst en halvmeter... | |
|
och säkringen är nr 40 se Länk |
|
|
Säkring nr 40 är det inte. Sitter inte ens någon säkring där så. Ska byta hela nr skyltsbelysningen på fredag. Så får vi se om jag får ordning påt. /Fredrik |
|
| Kolla säkring 9 och 32. Är till "ljusmodul".. Men tycker dock att fler fel borde uppenbarat sig då. | |
|
Lånar tråden lite... Menar ni alltså att man behöver press för att även få dit bakre bussningen? Den som inte brukar ingå alltid? Den går alltså inte trycka dit för hand med lite våld? MVH / Martie |
|
|
Den bussningen pressar du inte i för hand om du inte är Karl-Alfred efter ett helt flak konserverad spenat... ;o) Du behöver en press av något slag eller ett specialverktyg som fungerar ungefär som en "avdragare" och tar spjärn i det yttersta hålet med en genomgående stång. Mvh Johan B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.