|
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte tvätta av bilen ordentligt nu i vår. Räcker det med att ta tex. Q8-superavfettning och sedan svampa med schampoo. Låta bilen torka (Ska bilen torka helt?) sedan ta på hårdvax(vad för vax kan ni rekommendera?). Tack på förhand, sooey | |
|
Skulle det räcka med en ordentlig tvätt så allt försvinner. och sedan lägga på detta medel? Länk |
|
| Underarbetet är det som avgör hur bra slutresultatet blir. Vaxet är det sista man lägger på för att försegla det man gjort innan. Om du bara lägger på vax så kan du på sin höjd få en hal ytan men inget djup i lacken. Något som kombinera polering och vax funkar om man inte vill lägga ner allt för mycket tid. | |
| Melzen: Tack för ditt svar. Polering utan maskin fungerar det? Eller är det lika bra att kosta på sig en mr cap eller ditec behandling? :) | |
| Länk | |
|
Det går att göra själv om man har tid och intresse. En dubbel ocillerande maskin med rätt trissor plockar de flesta repor utan risk för att skada lacken. Men det krävs så klart massa tid att lära sig. Tror dock att du kan lyckas genom att läsa på här och på andra forum och sen ge det ett försök på bilen. Enklast är att låta någon annan göra jobbet. Stirra sig inte blind på olika behandlingar. Det är personen bakom maskinen som gör att jobbet blir riktigt bra. Fråga på forumet om bra rekondare där du bor. |
|
|
Fick nu ett tips av en kompis, vill gärna dubbelkolla innan jag beställer och sätter igång. Avfettning, spola av, shampoo, spola av. Efter det bör bilen vara REN. Sedan lägga på Fireglaze plus Länk Räcker detta? :) |
|
| Ren och ren, du känner ganska lätt om du drar handen över lacken om den är len eller sträv... asfalts stänk mm. är inte säker de försvinner med enbart avfettning, en bra "cleaner" /rubbing gör underverk. | |
| Z4-prayaN: Cleaner/rubbing är det polering som gäller då eller? | |
|
japp! Länk |
|
|
Höhö... perfekt ämne att ta upp nu när våren/påställningen närmar sig! "Clayning" är bäst för att ta bort asfaltprickar, flygrost och annan bunden skit. Rubbing/polering är för repborttagning. |
|
|
Allt handlar om hur sliten lacken är och vilket resultat man vill få. Här är en guide över vilka steg man kan ta och sen en massa tips: Länk |
|
|
Tvätta. 1. Spola av bilen med högtryck. 2. Q8 superavfettning låt ligga på några min. Använd tvättsvamp här med fördel. 3. Tvätta av bilen med bil shampo 4. Torka av bilen så den blir torr Polering. 1. Gå på med enkel trissig maskin och en rubbing tills man blir nöjd, hård trissa 2. Mellan trissa kör man med när man kör polish 3. Sen slutligen lägger man ett vax eller en Lackförsegling Jag använder mig av Meguiars proffs sortiment som är otroligt najs. /Fredrik |
|
|
Var försiktig med rubbing och maskin. Det kan ta hårt på lacken speciellt när du går över kanter. Var också noga med avspolningen efter avfettningen innan du går på med tvättsvamp. Får du inte bort all lös smuts med små partiklar blir det repor när du går på med tvätt svamp. Använd mycket vatten och skölj svampen noga emellanåt. Minst tre hinkar varmt vatten hellst fler. Och använd inte de sista i hinken då du riskerar att få med eventuella sandkorn som ligger på botten i hinken. Använ inte schampo med vax om du ska polera och vaxa efteråt. Prova först med ett mildare medel typ polisch eller cleaner och se om det räcker innan du går på med rubbing. Som tidigare nämnts så ska lacken kännas slät och glansig inna du lägger på vax/lackskydd för bästa resultat. Tänk på att det inte får komma smuts/damm på lacken innan du går på med polisch och vax, då blir det repor. Eventuella asfaltsfläckar som är kvar efter tvätt kan man få bort med lite lackskydd/vax. innan du börjar polera. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.