|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
marin849, gissar på likvärdig som min? Har du navi? såg inte anten på taket. Du har lägre mil men surt nog tror jag att du inte har den 12 åriga rostskyddet! Annars riktigt snygg bil! :) Alpina B8 Länk |
|
|
Ingen navi. Ja, fick reda på hur det är med rostskyddsgaranti efteråt. Men hade kanske kvittat, då jag köpte var det omöjligt att hitta fina lågmilade M-sport manuella så jag slog till på den första som kändes ny i inredning och chassi etc. Samtidigt får man ju ändå göra om allt en vetkstad gör själv om man vill ha perfekt resultat. Bakluckan satt lite fel och det fattades clips osv (ej bytt i min ägo). Dessutom är dräneringen felkonstruerad vilket gör att shoppingluckan och överdelen av bakluckan rostar. Har modifierat det själv. Jag plockar isär lite av bilen varje år och rostskyddar invändigt, tätar kabelgenomföringar etc. Nästan klart, nu är väl mest kvar att demontera all plast under bilen och rostskydda, ev blästra och lacka där behov finns. Lackade nyligen om de tre icke utbytta dörrarna (bara klarlack på två av dem), utmärkt resultat men dörrklädslar etc monterade jag ihop själv och bytte alla gummitätningar, la ny butyltätning med tre ggr så mycket tätning som tidigare osv. Detta lilla extra får man inte på en verkstad av förköarliga skäl. |
|
|
Har läst många av dina inlägg här på AP Marin849 och du verkar onekligen ta hand om din bil men nu får jag känslan av att du ska sälja. Det låter som om din bil är av typen som kanske inte lönar sig att sälja då marknadsvärdet eventuellt inte står i relation till bruksvärdet om du förstår hur jag menar, om du inte hittar en köpare som värdesätter den tid och energi du lagt ner på din bil. Mvh Martin |
|
|
Visst har du rätt. Och ju mer tid jag lägger, desto dummare är det ju att sälja. Både ekonomiskt och emotionellt. Har tänkt tanken att det är ju rätt dumt att köpa en begbil, gå igenom "allt" under 2 år lite i taget och sedan sälja den när den är fullt genomgången och bara få två års saftig värdeförlust som tack. :) Den ska inte säljas. Kanske om 3-4 år och då vid ca 15000 mil. Fast då är den ju helt värdelös i pengar räknat trots förmodat i princip oförändrat skick. Vi ska ev flytta så jag funderar lite på om man ska köpa en "skitbil" att lägga mil på men ekonomiskt är det förmodligen betydligt smartare att åka i full njutning (dvs E39) och låta milen rulla på. Egentligen dumt att köra < 1000 mil per år då gummi och kaross (rost) åldras även när det står still. Dock kan jag inte komma ifrån att jag börjat snegla lite åt en E61 530i M-sport manuell touring 2009-2010... Men jag vill egentligen ha en 330Ci M-sport E46 som entusiastbil och en 728 E38 som pendlarbil. Jag är hopplös. E39 blir bra. :) |
|
|
Nu har jag satt ut en annons på den på börsen, satt ut den för 79500:-. Alpina B8 Länk |
|
|
Jaså, var det din! Vilket irriterande fint garage du har. :) |
|
|
Japp! :) Alpina B8 Länk |
|
|
Fick ett första bud igår på 74 och att jag betalar blockets försäkring men det har jag tackat nej för och gett ett motbud. Alpina B8 Länk |
|
|
Abbe, Det spelar nästan ingen roll vilket pris du sätter...köparna skall nästan alltid pruta på det. Därför är det viktigt att ta höjd för det. Jag sålde en Mazda 6 diesel -08 i februari. Utsatt pris 82'. Såld för 79'. Prisspridningen på blocket var från 82' till 130' vid det tillfället. mvh Marin |
|
|
Jo absolut! Räknar med lite prut men i det här fallet så skulle det bli 72500:- i rena pengar så vi tyckte att det är värt att vänta då vi inte har panik att bli av med den. Alpina B8 Länk |
|
|
Fast bli inte gniden. Man måste räkna med ett par tusenlappar i prut - det hör till att göra affärer. Ingen kommer och betalar exakt det utsatta priset. Risken är att om man tappar den första kunden så dröjer det så länge innan nästa att man måste sänka priset mer än det första budet. ------- //Lövet |
|
|
Det budet hade nog jag tagit. Kan vara värt att slippa ha bilen på annons med allt vad det innebär. Mvh Martin |
|
|
Jag skulle också tagit det. 72 med utpris 79 låter helt okay. Dessutom en snabb affär. ------- //Lövet |
|
|
Jag hade kanske avvaktat lite om responsen av intressenter är god, oftast får man en indikation redan efter 1-2 dagar om bilen är het eller inte bland vanliga spekulanter. Å andra sidan bör du nog rikta in dig på ett försäljningspris på ca 75kkr eftersom de allra flesta vill pruta lite. Lycka till. |
|
|
Ja prut räknar jag absolut med, men det budet kom andra dagen bilen kom ut på Blocket så jag känner jag kan vänta lite, sen kan jag hoppa över och serva den också så priset blir lägre! Alpina B8 Länk |
|
|
Ett råd! Tacka för budet och säg att du återkommer inom 1-2v ifall du inte får högre bud. Då håller man alla dörrar öppna. |
|
|
Bra tips Marin! Han skulle titta på en likadan och återkomma eventuellt, men ska tänka på ditt sätt nästa gång! Alpina B8 Länk |
|
| 74 är ju absolut inte något skambud. Av egen erfarenhet kan kan jag säga att det biter en ofta i svansen att vara principfast med de sista tusenlapparna :) Din bil verkar vara ett mycket fint exemplar men E39 börjar trots allt bli en ganska gammal modell. Jag sålde själv vår 2 år äldre 525 Touring i mycket gott skick för 56 000:- för någon månad sedan. | |
|
Marin 849, det låter lite som jag , ena dagen funderar jag på att ha sälja e39an och köpa en äldre bmw touring till bruksbil så jag kan köpa en entusiastbil med , en M535i e28, eller en e24 i fint skick, kan göra en lång lista=), sen möter man en snygg e61 M-sport och blir sugen på det, sen går man ut och tvättar den man har och funderar på varför skulle jag byta bil denna är ju jättefin och nästan helt avbetald=) hur har du gjort med shoppingluckan? fick min lucka omlackad i höstas men som du säger känns det inte bra att vatten och smuts ska rinna in under plasten, en silikonsträng skulle ju mota det men kanske är det dumt att modifiera något när man har 12års rostskydd, blien är uttagen 2004. Länk |
|
|
Har inga bilder här men problemet verkar vara att vatten som rinner från taket eller regnar ner i skarven mellan tak och lucka rinner längs ovankanten av shoppingluckan för att sedan rinna ner INUTI ramen till luckan och sedan ut igen i botten av den där det ligger och gosar i fuktighet mellan shoppinglucka och bagageluckan. Jag tog bort ca 2cm av tätningen på varje sidan längst upp på sidan och tryckte i tätning så att vatten som rinner längs ovankanten istället rinner ner på utsidan (dvs på bagageluckan). Med gällande rostskyddsgaranti skulle jag nog inte göra något då det garanterat förstör garantin om de ser att du varit där och moddat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.