|
|
|
|---|---|
|
Tjo! Köpte mig en till BMW häromdagen, en trevlig 525i 24v med en hel del utrustning. Bland annat är denna bil utrustad med ASC och där är väl även största "problemet" med denna bil. Eftersom jag gärna vill kunna hänga ut bakdelen lite grann när man kör så förstör antispinnen för mig en del. Jag vet självklart att det finns en knapp framför växelspaken och att man ska hålla in den i 10sek för att avaktivera ASC, men det funkar inte. Har någon varit med om detta och vad har då varit orsaken? Knappen, styrbox eller nått annat. Som nödlösning har jag nu tagit till lösningen att koppla ur ställmotorn till antispinnfunktionen ;) Tacksam för svar! | |
|
Det är bara att trycka helt kort på knappen så kopplas den ur och lampan tänds i instrumentet. Men jag gissar att du redan testat det också. Kolla felkoder om du har möjlighet. //Magnus |
|
|
Förlåt att jag var lite otydlig, självklart har jag provat att bara trycka på knappen men då det inte fungerade så försökte jag hålla in den och se om det gjorde någon skillnad :) Har kopplat upp bilen mot diagnosen, men det enda jag kan diagnostisera med den diagnosen var motor/tändning och återställa servicelampa. :/ Ska kanske ta och prova någon av våra andra diagnoser och se om någon av dom ger mig mer möjligheter :) Men det är ingen som varit med om detta? Jag har hittat en massa trådar om problem med ASC, men då har det varit att den inte fungerar... Inte som min som fungerar för bra! |
|
| Vet inte svaret på dit problem men jag har också en e34 med ACS och som 944_driver skriver så är det en enkelt snabb knapptryck som gäller, har du några andra funderingar så kan jag kolla upp hur de ser ut på min bil :P | |
|
Har märkt själv en gång på 750:in att som du beskriver så hände det ingenting, när jag försökte koppla ur hur jag än försökte. |
|
| Lyser knappen? En gissning bara, min sätesvärme funkade dåligt och visade sig vara kontakten som åkt ut "knappen" Så börja där. | |
| Jodå knappen lyser och kontakten är kontrollerad :) Har inte tagit mig närmare lösningen på problemet än, men jag tänkte köpa en ny knapp för att se om det är den som det är fel på. Verkar ju lite konstigt, allting funkar ju som det ska i övrigt. ASC går in och sköter spinnandet och ABS:en funkar som den ska. Kan bara inte stänga av den :P | |
|
Och på tal om diagnostisering, går det att komma åt antispinn genom diagnos på dessa gamla vagnar?? Fixar det inte med någon av mina diagnoser. Autocom Bosch kts200 Bosch kts550 Brainbee |
|
|
Hej på er. Länge sedan jag har besökt forumet, bilen har fungerat bra nu ett par år. Men i kväll, när jag körde, tändes och blinkade ASC+T/DSC lampan vid 110 kmt och det gick inte att öka farten. Höll jag plattan för att accelerera, så reducerades farten istället. Har kikat i boken, men man blir inte klokare. Kopplade ur den med strömbrytaren på panelen, och då fungerade accelerationen som normalt. Någon här som vet mera? |
|
|
Något är fel och styrboxen tror att bilen inte går i den riktning ratten pekar. Felsök rattvinkelgivaren eller framvagnsinställningen I första hand. // Magnus |
|
|
Tack för snabbt svar Magnus. Kan vara framvagnsinställningen, då jag märkte att däcken är slitna på yttre sidan. Detta kom efter att jag bytte däck fram. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.