AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.130

E34 Vibrationer efter kardanrenovering, hjälp.

Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Hej.

Har nyligen haft min kardan inne på renovering då bilen hade lite vibrationer under lite kraftigare acceleration. Vibrationerna uppstod kring 30-45km/h och avtog sen. Plockade då av kardanen och kände på knutkorset att det gick lite trögt kring mittläget. Homoknuten kändes bra om än minimalt glapp i splinesen.

Lämnade den då till en kardanrenoveringsfirma i Gbg som bytte knutkorset Sam Loctitade splinesen till homoknuten och balanserade hela rasket. Stödlager samt hardyskivan var nyligen bytta så dom återanvändes. Monterade sen kardanen och tog en kort provrum, vibrationerna vid 30-45km var borta och jag hurra stort men när jag nu provkört lite till så visar det sig att det lik förbannat är vibrationer i bilen men dom kommer precis i 60km/h och blir mindre efter 80km/h. Suck!

Har skiftat däck på bilen och vibrationerna är lik förbannat där. Jag upplever vibrationerna som hörbara"
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Forts.

Och dom kommer just som genom ett trollslag vid just 60km/h. Jag läste i Bmw's servicemanual att man vid "små" vibrationer kunde vrida kardanen ett halvt varv och sen återmontera den, kan det stämma?

Börjar känna mig smått uppgiven nu så alla tips mottages med öppna armar.

Det gäller en e34 530 med manuell låda.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Tryckplattan i kopplingen som är dålig & som kanske orsakar vibrationer? Lite drygt att kontrollera dock
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Du har givetvis kollat alla de vanliga sakerna: silentblock, bärarmsbussningar och den korta leden mellan bärarm och bakvagnsbalken? Samt däckbalansering?
I min bil försvann det mesta av vibrationerna när jag bytte silentblock för ett par veckor sen.

***bmwcs 2202***
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Banan85. Kopplingen lär det knappas vara något fel på då den vibrationerna uppkommer vid samma hastighet oavsett växel.

Kidneyfailure. Bärarmsbussningar ser okej ut samt lilla länken mellan bärarm & bakvagnsbalken är nya. Ett silentblock är lite dåligt men det hänger ihop iaf. Hjulen är balanserade och jag har även testat ett par olika hjul för säkerhets skull.

Ska palla upp bilen i helgen och sen kolla om jag missat något undertill. Gör jag inte det så ska åka tillbaka till kardanrenoveringsfirman för en extra kontroll av kardanen då dom också är måna om att få bort vibrationerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.