|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Jag tackar allra ödmjukast för alla Era svar. Nu får jag fundera på vad det blir för märke på däcken.Har ju fått många olika förslag av Er. Mvh Mats. | |
|
Funderar också på att byta RFT däcken.. Svårt o välja vilka man ska ha.. Prestanda vs pris? .. //Anders |
|
|
Michelin Pilot Sport som klistrat i rondellerna, och ganska tysta Hasse Z4 |
|
| Jag bytte ut mina Bridgestone RFT mot Conti Sport Contact 3:or och måste säga att det är rätt stor skillnad mot RFT-däcken. Bilen är inte alls lika spår-känslig och orolig längre. | |
|
Hej! Ett relativt anonymnt däck i Sverige är Falken 452, made in Japan. Kanske för att namnet verkar lite töntigt, men detta är ett toppmodernt däck. Detta prisvärda däck ( som ibland tillverkas av Dunlop i Tyskland på licens) säljs exempelvis av Däckonline. På min Z3 fungerar de utmärkt. Spårkänsligheten är i princip borta och det rullar tyst. De har den mjuka runda skuldran som anses lämplig för att bli av med spårkänsligheten. Söker man på forum i exempelvis i USA är det många som ger gott omdöme om Falken. För 17 tums 245/40 bak och 225/45 fram kostade det 4300 kronor plus 900 kronor i påläggning. Betydligt billigare än Continental eller Michelin. |
|
|
Har alltid tidigare kört på Michelin PS2 denna gång blev de 4 nya sulor till bilen av märket Toyo Proxes T1 Sport...är riktigt nöjd me dom.. kan rek glad påsk |
|
|
Alltså, hur fan ska man kunna välja däck? Finns ju huuuur många varianter som helst.. Skulle vara kul o se nåt test på lite andra däck än dom i standard dimension. Gissar att det kan skilja rätt mycket på ett däck som är testvinnare i 205/55-16 om man jämför samma däck i 255/35/18? Kollade på Falken, det finns 2 modeller i min dimension på Däckonline.. Och då undrar man såklart vilket är det bättre av dom?? Hur ska man veta???? Förvirrad och less på RFT däck... Vill byta! //Anders |
|
|
När det gäller Falken skall du absolut välja 452, det andra däcket hos Däckonline är i princip nästan ett mudd and snow däck, där lagen ej kräver riktiga vinterdäck. Falken 452 är prisvärt däck med mycket god väghållning på torr väg. Jag försökte hitta en kompromiss mellan pris, bra egenskaper och liten spårkänslightet. Continental och Michelin anses ha något bättre egenskaper i väta, men hur många pressar sina Z3 och Z4 i kraftigt regn? Priset är ca 50% mer! Livslängden är förmodligen den samma. |
|
|
225/40-18 x2 255/35-18 x2 Falken FK-452 255/35 ZR18 94Y XL Fälgskydd BLT SUMMA 5508:- Funderar skarpt på att testa dessa! Nån som vet nåt om spårkänslighet med dessa däck? Måste bli av med det, det ska ju inte va så man hellre tar v70n... :-( //Anders |
|
|
Däcken: Länk //Anders |
|
|
Jag la precis på Falken FK-452, 245/40-17 och 225/45 -17 på min Z3 som jag upplevde på gränsen till farligt spårkänslig. Nu är den inte speciellt spårkänslig längre, jag behöver inte ligga och "passa den" som med föregående däck. Jag är nöjd. Jag förstår precis hur du känner när du jämför med V70, kör själv en S80. Dessa bilar är bekväma långfärdsbilar som går som lokomotiv, även om det är en superspårig väg med full storm i sidan. Breda däck ger alltid en spårkänslighet, du är uppe i 255 bredd. Jag ångrar definitivt inte köpet, Falken är tystgående och rullar fint, . Enligt "experter" på området ökar spårkänsligheten när mönstret går under 5 mm. Om detta är sant skall man heller byta ofta än köpa dyrt. Dessutom är det viktigt att välja däck med mjuk skuldra. |
|
|
Ja jäklar vad svårt det blev... Fick pris av en kompis som säljer däck.. Michelin Pilot Sport 3.. 6600:- 1000 kr mer än Falken..? Bra eller vad? //Anders |
|
|
Jag körde Falken FK452 på min Z4 3,0 och det funkade ypperligt. Greppet räckte för all form av körning jag vågade mig på. Mer kan jag inte tycka behövs. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.