AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
11.829

Klä om M ratt.

Sida 1 av 2
Hej
Tänkte skicka iväg ratten för omklädning då den jag har inte är i nått vidare bra skick. Hittat en firma i tyskland som gör detta.

Någon som gjort det och vet hur slutresultaten blev?

Sen kan jag inte bestämma mig om jag ska köra på:

Original style läder + thicker
Läder + Alcantara + thicker

Provar några länkar:
Länk
Länk
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Har för mig jag såg nån här på Autopower som fått det gjort genom Schmiedmann...?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Var det inte Viktor på Schmeidmann som gjorde det?

Läder + Alcantara + thicker var mycket trevlig kombo annars!Varför inte byta till facelift ratten?
Går inte att byta till facelift ratten! Då min är tillverkad före 0399 (0199). Efter det går man över på annan typ av airbag vilket ställer till det.

Ja alcantara ser snyggt ut! Frågan är hur det blir med tiden..
zcooter
Kan verkligen rekomendera att göra den tjockare. Det har jag gjort och är supernöjd!!!
zcooter: Vem gjorde din ratt?
zcooter
En snubbe via www.e34.de. Han Brukar ha e34 rattar till salu. Men han kan säkert fixa till andra modeller. Sedan hade jag tur med frakten, min mor tog den som handbagage :-)))

Ja
153
Jakobenkvist
Mercedes C63 AMG kombi 2011
BMW M3 E46 "CSL" ESS 2002
BMW 320d x-drive M-Sport E91 2010

Schmiedmann löser detta också, oerhört snygga blir rattarna!
Jakobenkvist: Du har inte möjlighet att länka till Schmiedmann där de har mer information om detta? Jag kan bara hitta ersättningsrattar och de ser ut att vara facelift allihopa :(

wannabedivers: Läder+Alcantara+thicker blev jag då oerhört sugen på och priset är ganska överkomligt faktiskt. Att byta borde inte heller vara så värst svårt, det enda är väl att lyckas få loss den stora muttern efter att man har kopplat bort airbagen.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag har bytt ratt 2 gånger tar inte mer än 2 min det hela..Enda man får tänka på märkningen på ringen så att ratten blir rak efter montering.
catch_me: Är inte muttern i mitten svår att lossa? Hörde att den sitter som berget och att man får ha något långt rör som teleskopförlängning för att lossa den?
wannabedivers:

Enligt någon annan tråd jag läste så är det mocka som är oerhört känsligt där man antingen måste köra med handskar eller rattmuff. Alcantara skulle inte alls vara så känsligt, men visst efter 10.000 mil kanske det syns skillnad mot hur det var som nytt :)
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
crli9194: Muttern i mitten sitter, men inte vansinnigt. Jag har demonterat och monterat kanske 20 rattar och använder man ett hjulkors är det aldrig några konstigheter.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
cril9194 Nej då inte alls som e34briliant sägeringa konstigheter alls..
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
cril9194 Nej då inte alls som e34briliant sägeringa konstigheter alls..
Ja
153
Jakobenkvist
Mercedes C63 AMG kombi 2011
BMW M3 E46 "CSL" ESS 2002
BMW 320d x-drive M-Sport E91 2010

Det bästa är att ringa Viktor på Schmiedmann, rattarna ligger inte på hemsidan, de sys nämligen upp eftter dina önskemål.

Mvh
Som det ser ut på Schmiedmanns sida så skickar dom ratten till tyskland för omklädning. Detta till en kostnad av 2543,59:-

Så jag kapar nog mellanhanden och går direkt på "tillverkaren" Har mailat den tyska firman några frågor och väntar på svar.
wannabedivers: Posta gärna dina svar så slipper vi eventuellt skicka samma frågor till dem.

Jag undrar om returfrakten på min egen ratt är inkluderad, om den inte är det vilken speditör man isåfall kan skicka med.

Jag undrar också hur tjock den blir. Det är svårt att se på bilderna men jag misstänker att det inte blir lika tjockt som på facelift ratten från 02.
Självklart postar jag det jag kommer fram till!
Nu frågade jag om leveranstid och om jag kan skicka ratten direkt istället för utbytessystemet med 100Euro i pant och retur efter jag fått den nya.
Hur jag gör beror på hur lång tid dom behöver för omklädning.
Enligt informationen i ebay-annonserna så tar det 3-5 arbetsdagar för dem att klä en ratt beroende på orderingången. Med tanke på att frakten är väldigt billig så tar det nog lite längre tid så där skulle jag gissa på uppåt 1 vecka, dvs totalt 1,5-2 veckor. Ska bli kul att se ifall hans svar stämmer med detta.

Enligt annonserna så slipper man depositionsavgiften på 100 EUR om man skickar sin egen ratt till dem först, och förstår jag det rätt så får man då sin egen ratt tillbaka. De flesta gör säkert inte detta då man behöver bruka bilen och inte kan låta den stå i 2 veckor.

Firmans VAT-nummer börjar på PL vilket är polskt trots att det skickas från Tyskland så jag misstänker att engelskan inte är så bra :)
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Och vad heter firman i tyskland??

BMW CS #07491
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.