AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.660

Bilköp e46 330i/ci

Hoy! Jag går i tankarna att köpa en e46 330 manuell. Har läst lite i beg.guiden och googlat lite men har några funderingar som inte framgår där.

Har förstått att det skiljer sig lite mellan årsmodellerna.
Är det något mer än utförande på länkarmarna man bör kika på?
Vilken växellåda är att föredra 5 alt 6 vxl? Skiljer det något i koppling/svänghjuls utförande lådorna emellan? Hållbarhet och tillgång på delar svänghjul/koppling?
Skiljer det något i slutväxeln mellan årsmodellerna utväxling etc? Finns dem med diffbroms?
Cupé eller sedan, styvhet om man ska åka lite bana, vilken kaross är bäst?
är det likadant chassi i sedan och kupé modellen? Om bilen har M-chassi vad innebär det i praktiken? Skiljer det något på bromsarna emellan?

Ha en bra dag!
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Bra val! BMW 330 är en underbar maskin.
Jag ägde en 330Ci för några år sedan och jag var otroligt nöjd med den bilen... Länk .
Facelifts kom 2002 för Sedanen och 2003 för Coupén, men alla -03:or är inte faceliftade endast de som tillverkades efter 2003/04 om jag inte minns fel.
Faceliften rekommenderar jag starkt. Modernare utseende men framför allt en hel del uppdaterade delar så som länkarmar, fastare chassisättning mm. För att inte glömma den 6-växlade lådan. Grymt fint att lägga i den 6:e växeln när man kommer upp i fart.

Styvheten mellan Coupé och Sedan kan jag inte uttala mig om men så till vida du inte ska pressa den på banan så tror jag aldrig att du kommer känna någon skillnad dessa två i mellan.
Personligen tycker jag att Coupén är tio gånger snyggare än Sedanen. Lägre, bredare och mer sportig i utseendet helt enkelt.

M-chassit ingick i sportpaketet som även innefattade M-chassi, M-ratt, sportstolar, M-kjolar, Shadowline högglans, mönstrade interiörlister, innertak antracit, vita blinkers, exteriördetaljer i bilens färg, fälg dubbeleker 68M. Ett MÅSTE på en E46 tycker jag.
Bromsarna på en 330 är vad jag vet desamma på en sedan och Coupé och även mellan Stadard-chassi och M-chassi.

Lycka till med ditt inköp / Jimmy

bm
73
bmworadian
bmw 328ci
tjena jimmyboy snygg 330 ci du hade!

en enkel fråga! vingen/läppen du hade på bilen , fanns den där när du köpte bilen eller köpte du själv till den? köpte nämligen en vinge/läpp och jag var inte nöjd med den och undrar var du köpte din om du nu köpte den?
Tack för svaret! Riktigt trevlig kärra du ägde. Det talar mycket för att det blir den faceliftade versionen :) Vet du om det finns enkelmasse svänghjul på eftermarknaden till den 6 växlade lådan?

Mvh/ Jakob

Ji
2.380
Jimmyboy

Bmworadian: Tack, ja det en bil som jag trivdes grymt bra med.

Lite osäker på vilken läpp/vinge du menar men allt som inte är original på den bilen är AC Schnitzer-delar. Dyra delar men med passform och finish som är 100%! Hos Schmiedmann.se finner du en hel del äkta delar från AC Schnitzer. Kopior med varierande kvalite finner du bla. på E-bay.

Mvh Jimmy
Ji
2.380
Jimmyboy

Ånger: Tack. Svänghjul är tyvärr inte mitt bord. Har ingen aning faktiskt. Men du kan säkert söka på e46fanatics.com och hitta en hel del om du inte finner något här på AP.
bm
73
bmworadian
bmw 328ci
Menar den som sitter på bagage luckan ! Àntar att du e mer än nöjd med den bilen du har nu? :)
Tack för tipset! :)
Ji
2.380
Jimmyboy

Bmworadian: ok, det är den lilla m-vingen som satt på bilen från fabrik. Finns att köpa olackerade på Bmw eller Schmeidmann. Men även som kopia på tex. E-bay. Rekommenderar detta paket... Länk .
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Dubbelmassehjulet som sitter på 6-växlade modellerna passar inte till de gamla som har 5-petat. Till de äldre går det att köpa diverse eftermarknads-svänghjul. De svänghjul som sitter på de 6-växlade facelift modellerna har en förmåga att separera, tydligen rätt vanligt om du kollar runt lite på nätet. jag råkade ut för det på min bil när den hade gått cirka 12500 mil. Inte billigt kan jag lova. Växellådorna ska väl vara så gott som skottsäkra båda två. Bromsarna skiljer inte mellan facelift och prefacelift. Uppgradera skivor och belägg så räcker de riktigt långt.

Mvh Henrik
soda: Tack för svaret, jag anade nästan att det skulle skilja på svänghjulen mellan de lådorna, gött att få det bekräftat. Har sett att det finns en oändlig massa olika enkelmasse svänghjul till den 5växlade men inga märkta 6vxl..
Vet du om m3:ans bromsok matchar spindeln på 330?

Mvh/ Jakob
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Av vilken anledning ska han uppgradera bromsarna?
Det undrar jag med..
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Om man säger så här när det gäller uppgradering: När det var dax för nya skivor och belägg för mig vid 11000mil så var det ingen större kostnad att uppgradera till bättre solida skivor och bättre bromsbelägg. Skillnaden blev stor. Nu kan man bromsa rejält utan att bromsarna har tendens att mattas som de har orginal.

Ånger: Finns ingen anledning att uppgradera till M3:ans bromsar, det är samma diameter på skivorna till 330 men de är inte lika tjocka. Det skulle förmodligen kosta mer än det skulle smaka.

Mvh Henrik
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Stämmer bra det soda nämner, fick också byta skivor runt 11000 mil.

Det blev Brembo skivor med race klossar, vilken skillnad det var mot de gamla skivorna.

Priset blev inte nämnvärt högre mot orginal skivor o klossar.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jaha du menar så.
Visst kan man ju göra det om de inte rör sig om några större summor, men annars räcker det långt med att bara byta till andra belägg som tål mer värme än originalen.
Jag har aldrig känt att man skulle behöva byta originaldelarna, duger mer än gott och väl sålänge de inte handlar om banköring eller liknande hårdare körning.
När de blir dags för byte av belägg kommer de nog bli nåt annat, men skivor skulle jag i dagsläget inte lägga extra på utöver original/OEM

Gee
Hade jag varit dig hade jag provkört båda modellerna först, jag hade turen att åka och titta på en facelift coupe men när jag kom dit hade dem precis fått in en icke facelift coupe också, så jag körde båda och kunde jämföra dem väldigt bra.

Detta slutade med att jag valde den som icke var facelift mycket pga skillnaden på växellådorna den kändes mer rapp helt enkelt. Men smaken är ju olika så klart.
Gee: Det gjorde jag med när jag gjorde mitt inköp förra med, utväxlingen gör mycket!
Mo
6
Motch
Ingen för tillfället. :(
Lånar denna tråden lite.

Jag är med på jakt efter en 330Ci, facelift-modell. Och jag har fastnat för en -04a som är uttagen sent -03. Då kommer ju problemet med rostskyddsgarantin, som jag förstått bara är 6år då.
Är man "dum" (absolut inget personligt mot någon) om man köper en e46 utan rostskyddsgarantin, sett ur ett ekonomiskt perspektiv? Bilen ska av vad jag förstått inte varit vinterkörd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.