|
|
|
|---|---|
|
Hej, har idag tagit ut min Z4 från vintersömnen. Startade direkt på första försöket. Har ej tagit ur batteriet eller ej heller laddat det under vintern. Frågan är följande varför har klockan nollställt sig, allt annat var ok. Det var ju enkelt att ställa klockan igen men jag är intresserad varför den nollställdes. Mvh Mats | |
| Instämmer i frågan. Samma sak händer mig trots att batteriet alltid är laddat men bilen står oanvänd. På sommarhalvåret när bilen rullar händer det aldrig. | |
|
Bara en gissning! Det skulle kunna vara så att klockan drivs av ett internt batteri som laddas när tändningen är på. I så fall kan det ju laddas ur när det går lång tid utan att man slår på tändningen. På samma sätt funkar ju de moderna tändningsnycklarna. Alltså att de ska användas emellanåt för att inte laddas ur. Men som sagt; det är ju bara min teori. Skulle vara kul om det fanns någon som är insatt och kunde bekräfta eller förklara. |
|
| matteZ4: Min klocka samt serviceindikator hade nollat sig nu över vintern. Har inte plockat ut batteriet utan bara kört med laddare några timmar innan första starten. | |
|
Mitt batteri satt kvar i bilen, inkopplat i vinter och blev helt hur laddat på 2 månader. Efter 1dag med laddaren så var det OK igen. Kan ju hända då att backup batterier laddas ur då också ! /Anderz3 |
|
|
Kax: kan mycket väl vara som du säger, men skulle vara kul om någon kan svara på detta. Är ju en bagatell egentligen men ändå intressant fråga. Kan det också vara så att om ordinarie batteri laddas ur när bilen ej används på lång tid så stängs alla onödiga strömkällor ner tex: klocka ?. Mats |
|
|
Finns det verkligen på forumet som kan detta, med all denna expertis på denna sida? Mats |
|
|
Detta beror på att era batterier är för dåliga och behöver bytas. Är batteriet nytt och inte laddats ur för ofta kanske det går att rädda med en bra laddare. Ni har säkert även hört eller kommer att höra det där hemska klickande ljudet när ni startar motorn. När bilen startas med ett väldigt dåligt eller näst intill urladdat batteri stryps all ström till det mesta som inte har med start av motorn att göra. Iom detta nollas minnet i klockan. Även genomsnittsförbrukning, stolsminnen, elhissar mm minnesbaserat nollas. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.