AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
900

oljebyte automat 540

Visa användare
50
V8kask
330 IA Touring 2001
Var ner till OK idag där dom har lyft, började med att kolla oljepumpsbultarna och dom satt som berget ! Skönt !

Nästa procedur var att kolla nivå i automatlådan, inte helt lätt !
Anledningen var att jag åkte upp i en serpentin i ett parkeringhus, efter att sått still en kort stund för att släppa fram andra bilar hände det, inget ! Var precis som att ha neutralen i sedan small det till och bilen gjorde ett skutt framåt, lådan gick i i nödprogram. Stannade bilen, gick och handlade en halvtimma och när jag startade och körde iväg så var allt som vanligt igen !

Efter att ha läst ALLT som skrivits här så gjorde jag enligt mektips instruktioner, inte helt lätt då jag var själv. Hade tratt och ca 2 meter slang och arrangerade en "droppställning så att tratten var i högre nivå än nivåpluggen på lådan. Var nyfiken och lossade pluggen utan motor igång och lådan va ca rumstempererad, kom ingen olja ut, borde det väl ?! Iaf, fyllde på tills det rann över, stängde pluggen och startade motorn, körde alla växellägen, lät den sedan ligga på driven med hjulen snurrande och fyllde på mera gick totalt i ca 2 liter om man räknar bort spillet, tyckte dock det gick väldigt segt att fylla i. Iaf det kom ju ut en del gammal olja och den luktade väldigt illa och var nästan svart.

Det var dags att provköra, och du milde vilken skillnad det blev, växlade mjukare och problemet om jag har en tråd om här: Länk var som bortblåst till jag kört en bra stund, då kom det men mycket mindre i karaktär än tidigare ! Tanken är nu att prova att göra ett filterbyte och byta mer olja, filtret är redan införskaffat men vet inte om jag vågar mig på detta !
Hur många liter byter man om man tar ner tråget och byter filter !?
Någon som vet någon expert på detta i V:a Götaland som inte tar hutlöst betalt och VET vad han/hon håller på med ?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag gjorde jobbet på den 740iA -93 jag hade för några år sedan. Det svåra är att fylla på olja och att få loss skruven till tråget för de sitter som berget, ett bits gick av men sedan gick det bra. Man ska också räkna med att få olja över sig om man har lite otur när tråget ska ner ;) Har du lyft lär det hjälpa till, jag gjorde det i ett svinkallt garage med bilen på pallbockar.

//Magnus

Visa användare
50
V8kask
330 IA Touring 2001
Hur många liter fyllde du på / kom det ut ? Varför bytte du och märkte du skillnad ?
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
På dom där lådorna är det inte bara att fylla på olja och se glad ut. Temperaturen har en avgörande betydelse för att nivån ska bli rätt.

Länk
Länk
Visa användare
50
V8kask
330 IA Touring 2001
Jo det har jag läst och förstått.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.