|
|
|
|---|---|
|
Idag var jag och tvättade bilen och spolade bort allt salt och slask. När jag var klar och skulle köra ut ur tvätthallen hördes ett konstigt vinande ljud. Jag har lokaliserat det till att låta mest i bakluckan så jag antar att det är bränslepumpen som låter. Det konstiga är att den fortsätter gå även när jag stängt av tändningen vilket inte borde vara fallet eller....? Jag har ju en Sedan så jag kan inte riktigt komma på vad det skulle kunna vara annars så tacksam för råd och tips. Om den inte slutar - ska jag rycka säkringen till bränslepumpen (om det nu är den)? Annars lär den väl dra ut batteriet. Tacksam för snabbt svar. //Eric | |
|
Var ute igen och kollade och det var tyst. Öppnade bakluckan och då startade ljudet igen så det låter som att det är bränslepumpen (väl). Hoppade in i bilen och om det beror på samma orsak eller inte vet jag inte men inne i kupen lät det som ett fast tjutande ljud - inte jättehögt men högt nog för att det ska vara enerverande. Petar i nyckeln och startar motorn och ljudet avtar något men finns i bakgrunden väl hörbart, dock svagare. Värt att nämna är kanske att jag även passade på att göra en motortvätt modell mindre men undvek att spola direkt på motordelar utan en normal avspolning från ca 2 meters håll utan större tryck utan mer en vattendimma skulle jag vilja kalla det. //Eric |
|
| Är tveksam till att det är pumpen men ryck säkringen så får du ju svaret. | |
|
Ljudet kommer från vänster bak och låter mest om jag dyker ner i bakluckan men frågan är om dessa två ljuden är sammankopplade. Om ej - vad tusan är då det andra som låter i kupén? //Eric |
|
|
På E39 , förmodligen liknande på din, sitter det en sensorfläkt inne i klimapanelen som drar in kupéluft till temperatursensorn osv. Den startar så snart bilen går upp i vaket läge, dvs så snart man öppnar en dörr eller lucka, och bilen går ner i sleepläge (fläkten stannar osv) 16 min efter att man stängt ner allt. Allt det här stämmer med din beskrivning vad gäller ljud i kupén som inte stängs av direkt när man stannat och vridit av tändning osv, och som startar igen så snart du öppnar t.ex bakluckan eller en av dörrarna. Så långt E39, och ljud bak i skuffen är nog något annat, men i en 550 -07 kanske det sitter något hjälpaggregat där som också är igång innan bilen går ner i sleepläge. FP |
|
|
Grejen är att detta är något som aldrig funnits förut utan det är såpass högt att det inte går att missa. Vad kan då ha hänt med den? //Eric |
|
|
Var tvungen att smita ut på kvällen och kolla och tackochlov - det är tyst när jag öppnar kupén :-) Antagligen var det något som hände när motorrummet spolades och orsakade någon typ av kortis och nu har det torkat upp och allt är normalt igen. Funderar fortfarande på vad det kunde vara men den akuta oron är borta i alla fall. //Eric |
|
|
Spola aldrig av i motorrummet med högtryck inte ens på långt håll i en 550 har du mer elektronik än du kan fatta helt sjukt mycket och dyrt e det också Lycka till Ha deT |
|
|
Försiktighet är ju aldrig fel, men elsystemet, kapslingsklass på kontaktdon (t.ex Tyco Superseal som är vanlig modell på kontaktdon i fordon) osv är byggt för att tåla vatten/fukt. Annars hade man knappast kunna använt bilen i regn. Studera gärna hur mycket vatten som virvlar upp och passerar genom motorrummet i hällregn, på en motorväg bakom framförliggande fordon, eller i snörök osv. Jag har aldrig än lyckats framkalla nån störning genom motortvätt, jag lovar att det ha blivit några under 40+ år. Förr, på äldre modeller, var problemen möjligen lite större, gott om högspänningskablage mellan tändspolar, fördelare och tändstift osv, och med generellt mycket sämre kontaktering. Nu är standarden högre, spole direkt på stiftet eliminerar högspänningskablage osv. Men tyvärr lever skrönor och gamla seder kvar hos många verkstäder, plasta in, skärma av osv är sånt som man hör. Märkligt då att det går att bruka bilen utan detta i fuktigt väder.. FP |
|
|
Ja hade det varit en gammal engelsk bil hade jag inte heller spolat av motorrummet men en modern bil ska kunna tåla fukt och precis som sagts - den ska fungera i regn och rusk. Av just anledningen att inte trycka in vatten med högt tryck spolade jag en bra bit ifrån och det ska den ta mig f.. klara tycker man. För säkerhets skull ska jag dock göra en genomgång av kablage och kopplingar för att se om någon av dem är tydligt otäta inför nästa gång. //Eric |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.