|
|
|
|---|---|
|
I torsdags morse sa iDriven till mig att jag hade för låg oljenivå i motorn, att jag skulle fylla på en liter olja. Hade en Castrol Edge 0/40W i bagaget, ca 7 dl kvar så jag slog på det. När jag tog bort oljepåfyllningslocket så upptäckte jag små små kondensdroppar på lockets undersida samt en ljusare beläggning på locket samt i påfyllningsmynningen. Tog tag i detta då jag blev orolig att det kunde vara vatten. Men efter lite efterforskning så är det med största sannolikhet pga den kalla vintern och min lathet eftersom att jag kör bilen till jobbet varje dag (3km). I samband med detta kollade jag kylarvätskan och den var en bra bit under minimum (har en trottel, en plaststicka som flyter i vätskan som visar nivån). Fyllde på glykol och lite vatten upp till max. Igår (fredags) körde jag ungefär 20 mil. Imorse kollade jag oljan och efter denna långkörning hade "beläggningen" under locket och i mynningen försvunnit. Men det hade försvunnit vatten för trotteln i vätskekärlet hade sjunkt nästan ner under minimum på skalan igen efter denna "långkörning". Nu har jag fyllt på igen, nästan 2dl vätska och imorgon ska jag åka runt 35 mil. När jag kollar oljan på stickan och torkar av så ser den fin ut, gyllenbrun helt normal. Så kan väl utesluta topplockpacknings läckage tror jag. Någon som känner till var det är vanligt att det läcker om E60 har problem med detta ? Känns hursomhelst att detta kan bli dyrt för jag antar att man måste provtrycka systemet, felsöka och åtgärda. Har på en kort tid åtgärdat pdc:n (4000:-) samt styrstag så det känns lite jobbigt det här =/ | |
|
Sådana där läckage kan vara vattenpumpsläckage som ibland kan vara ytterst svårt att upptäcka vid en okulärkontroll(vattnet försvinner/läker/droppar ut bara ut vid driftsvarm motor vilket då blir svårt att märka t.ex.). Andra ställen kan vara kylaren (men det borde märkas tydligare), någon otät kylarslang, värmepkt etc.. Nu skriver jag bara rent generellt, vad just en 530i-04 E60 har för kända fel/brister runt kylarvätskeläckage vet jag inte.. Mvh Janne. |
|
| Ja det är väl något sådant, så oförskämt svårt att se någonting då motoutrymmet är fullknökat och trångt samt att det aldrig hinner torka riktigt på hasplåten i botten pga det har ju vart blött på vägarna sedan jag uppmärksammades av detta i Torsdags. Men nu är ju våren påväg och då kanske man har en liten bättre chans att kanske se något.Annars får man ju vackert lämna in bilen och få det åtgärdat, riktigt tråkigt då jag hade tänkt att använda lite av kapitalet man får i lön för en sänkning av bilen. När jag fyllde på vatten igår (fredags) så var motorn nästan driftsvarm den hade stått en timme ungefär när jag fyllde på. Det ska väl inte ha någon större betydelse mer än att man kan bränna sig om man öppnar kärlet för tidigt ? Imorse när jag kollade nivån var motorn kall. | |
| Vill tillägga att bilen är -sv såld och har cold climate paketet så det är extra störande. slangar, kopplingar osv ska väl vara extra tåliga emot kyla ? | |
|
Tja, vagnen är dock 8 år så slangar/kylare etc börjar vara till åren komna...spelar ingen större roll att du har en version som ska vara utvecklad för lite kyligare klimat, det innefattar möjligen ett större värmepkt +bättre isolerad vevhusventilation möjligen...inga andra större grejor tror jag. Håll koll på nivån och försök se om du hittar något läckage.. Konstatera först, åtgärda sedan. Mvh Janne. |
|
|
Fick byta en slang i år och min är 07. Nu har bilen iofs gått i torrt och dammigt klimat sedan tidigare men en av de tjocka slangarna hade en längsgående spricka och därav läckaget. //Eric |
|
|
Det är inte så att du toppar upp påfyllningskärlet vid kall motor? Det brukar finnas ett min och ett maxläge, detta gäller vid kall vätska. När den blir varm och expanderar så trycks överskottet ut osv. Knappt 2dl är ju ingen större påfylld mängd, kan säkert motsvara vad som trycks ut om det blir övertryck pga för mycket vätska (ingen expansionsmöjlighet). FP |
|
| Folke, jag fyllde på i morse så att trotteln stog i det läge då det är max vad man ska fylla på enligt instruktionerna. Vid kall motor. Efter detta körde jag kanske 1.5 mil. Kollade efter 1h+ motorn var inte då helt kall, men då var trotteln kanske 1-2mm över max. Kan väl inte göra något men jag anser att jag har fyllt på helt enligt regelboken. Det överblivna isåfall trycks väl ut genom någon "dumpningsslang" ? Det ska ju inte bli för mycket eftersom att man ska väl fylla upp till max sträcket vid kall motor som det står på kärlet och i instrbok ? Får se imorgon under hemfärden, stanna då och då. Lysa med ficklampa och se om man kan se något eventuellt läckage eller vätska på hasplåten. Däremot första gången jag fyllde på var inte motorn helt kall men det var i alla fall över en timme efter avstängning. Då ska väl inte vätskan vara så expanderad som vid full drift temp. | |
| erfo02 det var som attans. Ja om jag nu hittar läckage får ja sannerligen hoppas att det är en slang. Men det bytte du själv eller ? | |
|
Får väl skämmas lite och säga - nej jag bytte på en verkstad. Skulle väl iofs kunna gjort det själv om det varit synligt vart läckaget var men verkstaden trycksätter ju systemet och kollar även så att det verkligen är tätt efteråt samt luftar etc så det var lika bra att få det gjort av en fackman som lämnar garanti och dessutom har ordentliga verktyg. Alternativet hade varit en GDS-hall och hobby verkstadslådan och vad gör man om det strular? Svårt att köra till en verkstad utan kylarslang och be dem bygga ihop det :-) //Eric |
|
|
Kanske borde tillägga att mitt läckage inte var särskilt stort utan fick varningen och fyllde på precis som du och därefter kom nästa varning efter ca 3-4 veckor och det var först då jag insåg att något var fel. //Eric |
|
| O-ringen för tempgivaren kan läcka utan att det syns mer än att det blir blött på skyddet under motern. Sitter på grova slangen på höger sida. | |
| Hej jag hade samma problem med min 545i touring det va någon givare som läckte jag fick fylla på kylarvätska med ofta nu är den på verkstan å skall bytan en givare som sprytar ut vatten men det syntes inte något på marken att den läckte bara att det grårykte ur ena avgasröret om det nu kan ha med dett å göra ? | |
| Efter två veckor och runt 100 mil efter jag fyllde på kylarvätska har det inte försvunnit någonting. Fortsätter att hålla koll på det men det verkar inte vara något problem. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.