|
|
|
|---|---|
|
Är väldigt sugen på en plåt-cab. Förutom ren nöjesåkning ska den användas som pendlarbil, så förbrukningen är inte helt ointressant, kör 2500 mil/år. Hade i princip bestämt mig för nya MB SLK. Z4 är förstås ett minst lika bra alternativ, men för jämförbar förbrukning måste det vara med nya motorn och då drar det iväg långt över budget (~375'). Men så har jag varit och tittat på en 320d cab (e93) med M-paket nu också, som verkligen föll i smaken. Den är ju ingen roadster förstås. Då jag helt ny på dessa typer av bilar så undrar jag hur stor skillnad det skulle vara. Båda utan tak, två-sittsig mot 4-sittsig. Det jag dock tänker mest på är körupplevelsen. Dieseln i 320d kanske inte gör sig perfekt i en cab, men är ju ändå förnuftig och stark på ett annat sätt än 184-hästarn i SLKn. Å andra sidan väger BMWn drygt 300 kg mer än Mercan. Input mottages tacksamt :-) | |
| provkör.. slk:n och z4:an är sportigare medans e93 tror jag upplevs mer som en glidare i jämförelse.. tror dock det är lättare att leva med en e93 om man ska tillbringa 2500mil/år i den.. en slk eller z4 kan bli vä´ldigt trånga | |
|
Hade jag inte haft något behov av utrymmet hade jag definitivt valt en roadster framför en vanlig cab. Jag misstänker också att nya SLK kommer hålla värdet bättre. Känslan av att "krypa ner" bakom ratten och cabba ner är oslagbar och saknar min AMG varje sommar. Sportbils känslan är klart högre i roadstern (lång huv, lägre sittposition). 3-serie cab känns som en vanlig treserie utan tak. Sen tycker ja personligen inte att e93 är helt lyckad designmässigt. Plåttaket har gjort rumpan för stor. |
|
|
Tack för era svar. Självklart ska jag provköra. Har testkört SLK, men inte haft tillfälle för Z4 eller e93 ännu. Tyckte man satt väldigt bra i SLK, möjligen att jag saknade lårstödet som finns i BMWs sportstolar lite. Frågan är hur SLK:n känns när man suttit en timme, förhoppningsvis väger körglädjen upp :-) Har egentligen inte behov av mer utrymme än SLK/Z4 då jag till 99% kommer åka själv. Visst kan det vara kul att kunna ta ut hela familjen nedcabbat i e93 någon gång, men det blir nog inte ofta. Hm, svårt val. SLK är ju den nyaste konstruktionen så det lutar nog år den ändå. Panorama-taket i den är inte heller dumt. |
|
| tror inte du blir besviken vilken du än väljer.. alla tre är riktigt fina bilar | |
| Länk bmw 118d kanske kan vara ett alternativ eller 1-serie cab överhuvudtaget.. visst är den inte i samma klass som z4 eller slk men 100 000 billigare pch med en bränslesnål motor.. kan du tänka dig framhjulsdrift så är ju även mini cooper s och cooper sd riktigt roliga bilar.. det är verkligen kul att välja cab hehe | |
| Ja, 1-serie cab skulle också kunna vara ett alternativ, inte minst ekonomiskt. Har dock hela tiden varit inställd på en plåtcab för att kunna använda den året runt. Tänker att tygtaket är mer känsligt men har egentligen ingen egen erfarenhet. Hur är det med det egentligen, funkar ett tygtak på en året-runt-bruksbil? | |
|
Plåttak är självklart ett bättre alternativ på vintern men du kommer fortfarande ha samma problem som mer eller mindre alla som kör sin Coupé på vintern har. Nämligen att rutorna fryser fast och därför inte sänks ner tillräckligt för att dörren ska gå att öppna.. |
|
|
Nja - för en mera nyanserad bild: Jag har ägt två E36-cabbar och en CLK på sistone, utan att någonsin ha ovan problem (c. 6 vintrar sammanlagt)....du bör kanske inte tvätta bilen i minusgrader Jopovic? :P Men jag håller såklart med om att plåtcabbe är att föredra under vinterna, annars inte! (Tyngre, tar mer bagageutrymme, mer benägen att krångla osv) |
|
| till många tygcabbar finns ju hardtop för att ha över vintern | |
|
vet att denna inte lirar i samma liga men var bara tvungen hehe Länk en sådan här klassas dessutom som miljöbil så det blir 5års gratis skatt ehhe |
|
| Länk elelr denna i sportversion hehe.. tror ärligt talat att det är bästa att du provkör alla dina alternativ och avgör själv | |
|
Sani: Har aldrig kört min e92 på vintern så tror inte att tvätta bilen i minusgrader har något med saken att göra ;) |
|
| Går man ner till 1-serie eller Mini så ska man också vara medveten om att man går ner i kvalitet och, viktigare kanske, komfort. (främst märkbart på Minin). Kör du 2500 mil om året skulle jag inte välja en Mini. | |
|
Nej Mini gillar jag inte. Kanske är en bra bil, men ser lite ut som en "leksaks-bil" tycker jag. Men när det gäller tyg-cabbar och vinterkörning. Hur motståndskraftigt är tyget mot fukt, snö, is, salt, smuts etc. som bilen "peppras" med under höst och vår? Är det så fullt av kemikalier att det står emot att t.ex stå i ett fuktigt garage varje natt? Vet hur båtkapell brukar kunna bli svartprickigt efter några år, men tyget som används till bilar kanske är mycket tåligare? |
|
|
De nya moderna suffletterna är mycket tåligare, tätare och bättre. Men självklart kommer de också att åldras och är beroende av omtanke och vård. Köper man en "ny" bil tror jag inte att du kommer få några problem. Dock ska man komma ihåg att ett plåttak isolerar bättre (både mot ljud och kyla). En ljus sufflett är så klart känsligare än en mörk. Men ändå, jag hade tittat på en bil med plåttak om jag skulle köra 2500 mil om året, året om. |
|
|
acey: "Dock ska man komma ihåg att ett plåttak isolerar bättre (både mot ljud och kyla)." Skulle vilja hävda raka motsatsen om det handlar om en bra tygsufflett... MVH Christofer |
|
|
Plåttaket i 3-serie cab känns ungefär som ett vanligt coupétak. Välisolerat och stabilt. /Erik |
|
| Och vissa av de suffletter vi har idag är faktiskt tystare (!) än motsvarande HT, ex M-B E-klass, Saab 9-3 osv. Detta pga flera lager av tyg som dämpar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.