|
|
|
|---|---|
|
Skulle vara mycket intressant att få veta andras bensinförbrukning på denna motor. Står 0.64 bl körning vilket åtminstone jag har väldigt svårt att tro på. Är den interna mätningen noggrann eller måste man ta det manuellt? | |
|
Länk ------- //Lövet |
|
|
Om du vill ha siffror som verkligen stämmer och som andra kan jämföra med är det manuellt som gäller. Även jag också tror 0,64l/mil kan vara svårt att nå måste man ju förstå att all blandad körning inte är likadan, speciellt inte likadan som körcykeln den testas i. __________ Mvh Grelle |
|
| Jag kör på 0,94 blandad. | |
|
Några fler med denna motor som har lite siffror att komma med? Finns det verkligen ingen oljesticka numer? |
|
|
Kollade du Andreas länk? Måste väl finnas statistik där så det räcker? __________ Mvh Grelle |
|
Karl-Hilding |
Hallongrotta, då har jag bara 102 hk, 2 cyl och 1 liter mer volym mer än du och just nu bara 0.89 i förbrukning. Och jo, det är en bensinare och det är en riktigt blandad körning utan att köra snålt! |
Karl-Hilding |
Kan tillägga att hustrun med sin 116i -09, 2 liters motor kör blandat på 0.66-67. |
|
325i drar 0,70 blandat när NOX-givaren funkar och NOX-katen inte är försvavlad. Deklaration är 0,72. Med farthållaren på 120 km/h 0,67 vilket är extremt bra. Färddatorn visar bara 0,01 fel mot tankat/tripp. Borde inte vara något problem att klara 0,64 med två burkar mindre även om utväxlingen troligen är lägre än sexorna. |
|
|
Nej, det finns verkligen ingen oljesticka längre. Du kollar i kombinationsinstrumentet - jag vet det känns inte helt bra att lita på en annan elektronisk mojäng som kan krångla för att kontrollera en sådan grundläggande funktion. Jag vet att jag kan få en BMW att dra ca 0,5L/100km mindre än den deklarerade förbrukningen - men det förusätter att du ligger i 95 på helt slät motorväg utan krön och backar, utan klimatanläggning och med allt annat avstängt. Då är ju problemet att man inte njuter av körningen, dynamiken i motor och kraftöverföring så kör man ju så att säga inte längre BMW. |
|
|
Kombinationsinstrumentet visar bara över eller under minimum dvs inte exakt nivå. (Gäller 3-serien) Inget problem så länge man inte har en oljedrickande motor. En påfyllning mellan service eller kanske minst 1000 mil är OK. |
|
| Finns det något enkelt sätt att kontrollera hurvida NOX-katen är försvavlad samt hur väl NOX-givaren fungerar? | |
|
Verkstaden kan läsa av meddelande. Vet inte om det görs vid vanlig service? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.