|
|
|
|---|---|
|
Ni som köper NY BMW, hur fungerar det sen? Om ni tex får ett fel på bilen, vad händer då, och hur snabbt får ni det åtgärdat? Vad får ni för hyrbil under tiden osv? Är ni nöjda med fördelen av nybilsköp? | |
|
I den förra 325an (2008) pajade insprutningspumpen när vi var på väg till fjällen. Verkstaden ordnade fram en E61 med takbox inom ett par timmar och när vi kom hem efter en vecka var bilen fixad. Takboxen fick vi betala för dock, Det hela sköttes väldigt bra, tycker jag, Nuvarande 325an har inte behövt någon extra tillsyn förutom service. Förra X3an gick helt felfritt i 10500 mil. Nya X3an fick fel på en tempsensor till insugsluften. När jag kom in till verkstaden visade det sig att de hade en sån hemma och bytte den direkt utan att jag bokat tid. Jag är med andra ord väldigt nöjd. Men det kostar... "BMW six appeal" |
|
|
Har knappt haft ett fel på min 330i -06 som jag köpte ny. En glödlampa till P-ljuset har gått sönder. Därtill har det varit några kosmetiska fel som åtgärdats, men inget som varit akut: kärvande dörrhandtag till bakdörrarna, knarrande ljud från bussningarna i det fällbara baksätet, ett ibland förekommande högfrekvent pip i radion. Allt löstes väldigt smidigt. Mina verkstadsbesök har främst orsakats av att andra trafikanter inte ser min bil när den står parkerat, eftersom jag råkat ut för dörruppslag och även råkat ut för att bilen blivit påbackad. Den typen av problem är nog inte annorlunda om man köper ny eller begagnad bil. Det blir ny bil igen i år, högst troligt en 335i F30. |
|
|
Jag dubbelparkerar alltid så långt ifrån affären som möjligt, har fått några sura blickar från Volvo/Saab-ägare men inte ens i närheten av en repa på bilen :) Anledningen av trådstarten var för just att jag blev så paff igår när BMW skötte sig så EXTREMT bra. Bilen började hoppa lite och jag stannar direkt på en busshållplats och ringer 020-numret, dom skickar en bärgare som är där efter bara 15min och kör den till verkstan. Medan jag pratar med bärgaren ringer 020-tjejen tillbaks och jag missar samtalet, så hon SMS:ar då istället vart jag kan hämta upp en ny bil och på vilken adress. Jag är bara så sjukt imponerad hur bra och snabbt dom jobbar. Har faktiskt aldrig varit med om något liknande förr :) Hämtar sen ut en helt ny Mercedes som bara gått 40 mil från hyrbilsfirman (som BMW betalar), och som helt klart är nästan lika bra som BMW. Jag var orolig att få nån gammal småbil, men här valde dom rätt på en gång :) Behandla kunderna bra så stannar dom, och jag tror faktiskt inte jag kommer byta märke igen. En fredag som kunde varit en katastrof, gjorde BMW istället till en bra dag och med den bästa servicen jag varit med om hittils! |
|
| Jag köpte en ny BMW 2004. Fick problem med min cd spelare och blev behandlad som skit av BMW i Möndal( Göteborg) Otrevliga och tykna. Skulle aldrig mer köpa en bil hos dem. | |
|
Det fungerar prickfritt när det är fel på bilen, man får tid samma vecka fri lånebil vanligast 1-serien. Min första E90 hade mängder med barnsjukdomar och det var aldrig några problem när bilen skulle in på verkstad. Jag tycker att det är värt merkostnaden att köpa fabriksnytt. |
|
|
Jag håller med att det är värt att betala extra att köpa helt ny bil. Men bara om det är så här extremt VIP när något råkar behöva kollas över :D Tror inte andra märken som Volvo och Saab tex har det så här bra? Hade man köpt sig en 10år gammal bil istället hade min fredag varit en riktig plåga. Försöka hitta en bärgare som är ledig som tar flera timmar innan dom kommer dit. Försöka hitta en verkstad i närheten som har tid och plats. Försöka hitta en biluthyrare som har en ledig bil (som kan bli vad som helst). Igen, galet imponerad hur pass bra och trevliga alla var :) |
|
|
"Jag håller med att det är värt att betala extra att köpa helt ny bil. Men bara om det är så här extremt VIP när något råkar behöva kollas över :D Tror inte andra märken som Volvo och Saab tex har det så här bra? Hade man köpt sig en 10år gammal bil istället hade min fredag varit en riktig plåga. Försöka hitta en bärgare som är ledig som tar flera timmar innan dom kommer dit. Försöka hitta en verkstad i närheten som har tid och plats. Försöka hitta en biluthyrare som har en ledig bil (som kan bli vad som helst). Igen, galet imponerad hur pass bra och trevliga alla var :)" Jag tror inte att det har så mycket med BMW att göra. Det handlar mer om vem som säljer bilen till dig eller vem som har svarat i tel. när du ringde. Angående det du skrev att du inte tror att Volvo skulle göra nåt sånt har du fel. Jag kör Volvo för tillfället och kan berätta att jag fick en sprucken ruta och när min säljare såg det fick jag 1500:- på mitt Volvokort för att betala självrisken med dessa pengar ;) Som sagt jag tror att det inte har med bilmärke att göra utan med kontaktpersonen i fråga. |
|
|
Ang. Volvo så vet jag att det är Volvo Assistans som går in. Då bärgars bilen till närmaste verkstad, bilen tas in så fort tillfälles ges och kunden får en hyrbil. Oftas en likadan som de kom in med. Utan kostnad naturligtvis. Detta system är det samma för bilar utan garanti också då man får ett års assistans för var gång man servar bilen på Volvo. /Bellamy |
|
| Motsvarande hos BMW heter Mobile Care, ingår i 5 år och kan sedan förlängas 2 år till för 241 kr/år. | |
|
Efter drygt 1000mil är det enda bekymret slabbet kring dieselpumparna. Men som någon skrev - det kostar.... Men jag kan gärna tänka mig att köpa nytt igen, kanske nästkommande X5 kan vara intressant. |
|
Verdi |
Man behöver väl inte köpa bilen ny för att få bärgning och hyrbil. Räcker oftast med att serva bilen på märkesverkstad. Kamremmen på min gamla Audi A4 från 1997 rasade nere i Skåne sommaren 2005 så bilen var ju redan 8-9 år gammal. Hade dock enbart servat den hos Audi. Fick gratis bärgning in till Kristianstad som var närmaste märkesverkstad. Fick även en gratis hyrbil (nån Volkswagen Bora tror jag bestämt) att åka hem till Sverige i. ;) Behövde bara betala bensinen. Nu i höstas fick jag även suverän service när jag fått punktering på min importerade bil utan RFT. (hade mobility kit) Finns säkert sjukt bra argument för att köpa en splitterny bil. Men det här är alltså inte ett sånt. :-) |
| Har man bara rätt försäkring så får man suverän assistans med bärgning, hyrbil osv oavsett årsmodell eller märke. | |
|
När det gäller hyrbil via försäkring så är det bara vissa bolag, ex. Folksam som har 3 dagars fri hyrbil. Dock kan man bara utnyttja det ett begränsat antal gånger. Annars är det 25 % av kostnaden som man själv står för om man utnyttjar sin egen hyrbilsförsäkring. Och som nån annan sa, oftast har man fri bärning så länge den är servad på märkesverkstad. /Bellamy |
|
| Man behöver inte serva på märkesverkstad för att få assistansservice. Ingår när man servar hos Meca och till halva priset jämfört med BMW. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.