AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.605

F20 vs nya C4

Karl-Hilding
En snabblunch tänkte jag som blev ett par min längre pga/tack vare två vita nya bilar bredvid varandra.

En skinande ren och vit F20 utan modellbeteckning.
Och bredvid den en skinande vit C4 som jag aldrig sett förut.
Alltså modellen. Mao bör den vara splitter ny.
Den var riktigt läcker och jag kollade mycket mer på den än på den lite könslösa "anonyma" F20. Hade det inte varit för grillen och
BMW-emblemen så.
Mao så behövs ett M-kit och gärna siffrorna 130 på F20. Och helst inte vit.

Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Fransmännen har blivit bättre på design, såg också en ny C4 för en tid sedan, riktigt snygg. Motormässigt har dom också blivit bättre (PSA delar väl vissa motorer med BMW?).
Men när det gäller resten så hade jag valt BMW utan att blinka.

"Och helst inte vit" WTF menar du med det? ;)
Karl-Hilding
Jo jag menar, när det var en "naken E20 116/118 nåt utan emblem och med tråkiga fälgar 16" förmodligen så stack den inte ut.
Anonym helt enkelt.
Har sett svarta och röda F20 med 17 alt 18" fälgar som sett bra mycket ärtigare ut.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Citroen har börjat göra riktigt trevliga modeller, särskilt den lite lyxigare varianten DS4 är ordentligt attraktiv tycker jag. En snikutrustad 116i F20 kostar ungefär detsamma som en imponerande välutrustad (Läder, glastaklucka, massagestolar, navigation och diverse elektroniska hjälpmedel) DS4 med 160hk diesel.

Men, jag hade nog ändå varit lite tveksam även om jag kört DS4 och gillat den. Frågan är om inte andrahandsvärdet väger upp mycket för BMW samtidigt som Citroen´s kvalité verkar vara si och så. Har man inte tänkt ha bilen någon längre tid hinner det nog inte märkas å andra sidan!

//Bjersér
he
36
hence776
118d -08
Smaken är som baken förstås, men i ett test i Teknikens Värld för inte så länge sedan fick DS4:an smisk så det räcker av F20. Tror det är samma test som refereras till här: Länk

Har för mig att man även kommenterade kring kvaliteten på DS4:an som åtminstone var tveksam i testexemplaret. Det hindrar ju dock inte att det är en trevlig bil förstås (har aldrig provat den själv)! :)
Eftersom jag har erfarenhet av både Citroen, BMW o Volvo kan jag nog konstatera att det finns mycket myter om såväl BMW som Citroen. En rätt seglivad myt är att Citroen skulle vara opålitliga, svajiga i kvaliteten osv. Min erfarenhet är att det är precis tvärtom. Vad gäller nya C4, så tror jag att man ska jämföra med den "vanliga" C4:an, inte DS4 som är mer pimpad. C4:an har listats som nr 1 i flera s.k. tester av bilar i "Golfklassen". Framförallt är deras mindre dieselmaskiner oerhört fina med mjuk gång och minimalt med dieselknatter. Partikelfiltret konstruerades också av PSA och just PSA är världens största tillverkare av personvagnsdieslar. Deras 3,0 HDI V6-diesel sitter bl.a. i Jaguar bilarna.
Glömde kommentera synpunkterna på F20:s design. Jag tycker nämligen att nya 1:an är mkt lyckad, inte minst bakpartiet. Tidlös och klassisk och för första gången på evigheter har faktiskt fönsterytorna ökat lite, inte minskat som dagen bilmode med extremhöga midjelinjer förespråkar. Det förtjänar beröm !
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Franska bilar. Som italienska men utan körglädjen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.